Baru-baru ini viral di platform X mengenai kisah seorang netizen yang memberitahu rakan baiknya meninggal dunia selepas mengalami sakit gigi akibat gigi berlubang. Sakit gigi rakannya itu dikatakan menjadi semakin teruk kerana tidak dirawat.

Selepas diperiksa oleh doktor, ternyata rakan baiknya itu menghidap Descending Necrotizing Mediastinitis (DNM).

Doktor Gigi dari Badan Eksekutif PDGI (Persatuan Doktor Gigi Indonesia), drg Paulus Januar, MS, CMC, berkata, penyakit DNM boleh berpunca daripada tekak, rongga mulut, atau tisu di sekeliling tekak.

Salah satu punca penyakit ini boleh disebabkan oleh jangkitan, terutamanya disebabkan oleh bakteria Streptococcus dan Staphylococcus yang merebak ke kawasan mediastinum.

"Mediastinum adalah ruang antara dua paru-paru. DNM sangat berbahaya kerana boleh merosakkan tisu di mediastinum, bahkan menyebabkan kematian," katanya kepada Detik.

Bbagaimanapun, penyakit ini tidak selalunya berpunca daripada jangkitan pada gigi dan tisu mulut. Jika ia berasal dari gigi dan tisu mulut, jangkitan ini boleh dipanggil jangkitan fokal.

“Focal infection, iaitu konsep jangkitan pada bahagian badan seperti kerongkong atau gigi dan tisu mulut boleh memberi kesan kepada bahagian badan yang lain.

“Namun sehingga kini konsep focal infection sering menjadi perdebatan, dan masih dalam kajian lanjut,” katanya lagi.

Sumber: Detik

BACA: Warga Emas Maut Selepas Cabut 12 Batang Gigi​