Laman Utama

“Saya Takkan Serik…” Zed Zaidi Kongsi Kisah 7 Jam Dalam Lokap

Shahrin Zulkifle
15/10/2022
09:30 MYT

Pernah didakwa atas pertuduhan berkongsi berita palsu tentang jangkitan Covid-19, Presiden Seniman, Zed Zaidi mendedahkan dia telah pun dibebaskan daripada pertuduhan tersebut dan didapati tidak bersalah oleh Mahkamah Sepang pada 15 September 2020.

Jelas Zed, 42, dia yang juga telah di tempatkan di dalam lokap selama tujuh jam sebelum diikat jamin, meluahkan rasa syukur kerana akhirnya telah dibebaskan.

“Di atas kemenangan ini saya rasa sangat bersyukur kerana saya berada di pihak yang benar dan bebas daripada pertuduhan kes berita palsu itu.

“Saya tahu apa yang menimpa saya ini adalah bertujuan untuk merosakkan imej saya sebagai Presiden Seniman dan berunsurkan mainan politik juga.

“Saya sempatlah merasa duduk di lokap dalam tujuh jam bersama-sama empat orang lagi tahanan lain sebelum diikat jamin,” katanya.

Zed ditemui ketika majlis palancaran Astana Event Louge bertempat di Skypark, One City, USJ, Subang Jaya pada Sabtu.

Dalam pada itu, Zed menegaskan dia sama sekali tidak akan serik untuk terus bersuara demi memastikan nasib penggiat seni terbela.

“Walaupun pernah didakwa dan duduk lokap, saya tidak akan serik untuk terus lantang bersuara memperjuangkan isu-isu yang melibatkan penggiat seni indsutri Malaysia.

“Pengalaman itu juga mengajar saya untuk jadi manusia lebih baik dan terus berkhidmat kepada masyarakat,” tambahnya.

Terdahulu, pemilik nama penuh Rozaidi Abdul Jamil, hadir ke Mahkamah Sepang pada Januari 2020 bagi memberi keterangan berhubung tindakannya berkongsi berita palsu tentang jangkitan Covid-19.

Zed juga telah didakwa mengikut Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman denda dan penjara selama tempoh tidak lebih dua tahun atau kedua-dua sekali jika disabit kesalahan kerana menyebar berita palsu dalam laman sosial Twitter berkaitan virus Covid-19 pada Januari 2020.

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Dayang Areeda Cuak Lakonkan Babak Nasi Kangkang Untuk Jerat Aliff Aziz - "Saya Risau Pandangan Masyarakat"

gempak
26/07/2024
13:55 MYT
Sepotong video yang memaparkan babak pelakon Dayang Areeda cuba menjerat Aliff Aziz dengan menggunakan ilmu sihir nasi kangkang mencuri perhatian ramai di media sosial.
Terkini

Netizen Terharu Lihat Pelajar Universiti Ini Beri Sepotong Kek Kepada Pekerja Restoran Mamak

gempak
26/07/2024
06:55 MYT
Beberapa pelajar dari sebuah universiti meraih perhatian netizen apabila rakaman yang memperlihatkan mereka memberi sepotong kek kepada seorang pekerja kedai makan yang sering mereka kunjungi viral di media sosial.
Viral

Ibu Arwah Zulfarhan Akui Pernah Tak Restu Anak Masuk UPNM

gempak
26/07/2024
03:55 MYT
“Dia selalu dekat dengan kami sekeluarga,” begitulah keluhan ibu kepada arwah Zulfarhan, yang menyatakan dirinya pernah tidak merestui anak lelakinya itu untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).
Berita

Gara-Gara Beri Anjing Makan Berlebihan Sehingga Mati, Wanita Dihukum Penjara Dua Bulan

gempak
25/07/2024
21:55 MYT
Mahkamah di New Zealand menjatuhkan hukuman penjara dua bulan ke atas seorang wanita kerana memberi makan anjing peliharaannya secara berlebihan sehingga mati, lapor News Straits Times.
Viral

"Lepas Saya Letak Tu, Tak Pernah Tengok Dah Sampai Sekarang" - Individu Dipercayai Penulis Surat Layang Kes Buli Arwah Zulfarhan Tampil Bersuara

gempak
25/07/2024
07:30 MYT
Pemilik akaun Instagram, dipercayai individu yang pernah mengirimkan surat layang tentang kes buli bekas penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain tampil memuatnaik hantaran mengimbas kejadian yang berlaku sekitar tujuh tahun lalu.