Instafamous, Alif Teega merasakan tiada salahnya bagi netizen untuk bertanyakan soalan mengenai hukum kepada golongan influener (individu berpengaruh) di media sosial.

Apa yang penting, kata Alif, golongan influencer itu mestilah mempunyai rujukan yang tepat sebelum menyampaikan satu-satu perkara.

"Pastikan ada rujukan yang tepat baru sampaikan. Tak salah pun kalau netizen nak tanya soalan hukum hakam pada selain ustaz ulama atau mufti.

"Kalau jawapan itu betul dan tepat apa salahnya. Kalau influencer tak tahu dia jawab lah tak tahu. Tak ada siapa berani jawab soalan yang dia tak tahu. Kalau influencer tak tahu dia tanyalah ustaz," katanya menerusi satu entri di Instagram.

Menurut Alif, golongan influencer di media sosial ini mempunyai kelebihan tersendiri dalam menyebarkan hal berkaitan ilmu agama.

"Influencer ni ada kelebihan luar biasa, ada pengikut yang ramai, mampu pengaruhi orang. Apa salahnya dia manfaatkan dan sampaikan ilmu agama.

"Insya-Allah tak ada kerosakkan kalau dia pun ada rujukan dan pendidikan. Sekali pun dia bukan ustaz, bukan ulama. Dia tahu dia sampaikan. Walau satu ayat," jelasnya lagi.



Alif turut berkongsi sebuah video yang menunjukkan paparan karikatur yang pernah dimuat naik seorang pendakwah di media sosial yang didakwa seolah-olah menyindir netizen yang mencari golongan influencer untuk merujuk hal berkaitan agama.

Pastikan ada rujukan yang tepat baru sampaikan. Tak salah pun kalau netizen nak tanya soalan hukum hakam pada selain ustaz ulama atau mufti. Tapi kalau jawapan itu betul dan tepat apa salahnya. Kalau influencer tak tahu dia jawab lah tak tahu. Takada siapa berani jawab soalan yang dia tak tahu. Kalau influencer tak tahu dia tanya lah ustaz. . Influencer ni ada kelebihan luar biasa, ada followers yang banyak, mampu influence orang, apa salahnya dia manfaatkan dan sampaikan ilmu agama. InsyaAllah tak ada kerosakkan kalau dia pun ada rujukan dan pendidikan. Sekali pun dia bukan ustaz, bukan ulama. Dia tahu dia sampaikan. Walau satu ayat. Media sosial ni penuh dah dengan benda merapu, kalau anak2 muda yang mampu influence orang takut untuk sampaikn, dan menganggap hanya ustaz, itu lah yang akan jadi bertambah rosak. . Quran pun sebut, kalau tak tahu tanya pada ahlinya. Yang tahu. Bukan orang tak mahu tanya ustaz, tapi kadang2 ustaz sibuk tk sempat buat video jawab soalan. Jadi tak mengapa lah kalau netizen tanya pada influencer. InsyaAllah. . Sekadar pandangan sahaja. Saya bukan ustaz bukan influencer saya hamba biasa cuma sampaikan apa yang saya tahu. . #alifteega #dakwah #hikmah #teguran #hijrah #ubah #ilmu #tarbiah #nasihat #muhasabah #jombaikidiri #kongsi #manfaat

A post shared by Mohd Hazalif (@alifteega) on


Katanya, lagi, fungsi sebagai influencer itulah yang sepatutnya digunakan dengan cara yang betul untuk dimanfaatkan kepada netizen khususnya dalam golongan anak muda.

"Media sosial ni penuh dah dengan benda merapu, kalau anak muda yang mampu pengaruh orang takut untuk sampaikan, dan menganggap hanya ustaz, itulah yang akan jadi bertambah rosak.

"Quran pun sebut, kalau tak tahu tanya pada ahlinya yang tahu. Bukan orang tak mahu tanya ustaz, tapi kadang-kadang ustaz sibuk tak sempat buat video jawab soalan. Jadi tak mengapa lah kalau netizen tanya pada influencer. InsyaAllah.

Terdahulu, karikatur tersebut turut mencuri perhatian rapper Caprice yang kemudian menuntut penjelasan daripada pendakwah tersebut.

BACA: "Orang Bodoh Je Cari Caprice Tanya Soalan Tentang Agama" - Caprice Minta Penjelasan PU Rahmat Perkongsian Karikatur Sindiran

Apapun, pastikan anda selalu mencuci tangan, pakai topeng muka, gunakan 'sanitizer', kurangkan aktiviti di luar rumah serta lakukan semua perkara yang boleh mencegah COVID-19!