Kes pembunuhan Vina dan kekasihnya, Muhammad Risky Rudiana atay Eki di Cirebon, Jawa Barat, Indonesia memasuki babak baharu setelah seorang daripada tiga suspek yang sempat meloloskan diri sejak lapan tahun lalu, Pegi Setiawan atau Peros berjaya diberkas pihak polis.

Ditahan

Perong ditangkap pada Selasa malam oleh pegawai polis dari Balai Polis Daerah Jawa Barat di Bandung.

Pada hari yang sama, peguam terkenal, Hotman Paris Hutapea turut berkongsi video di akaun Instagram peribadinya, @hotmanparisofficial, tentang hasil penyelidikan daripada firma guamannya termasuk laporan siasatan (BAP) berhubung kes Vina Cirebon.

Berdasarkan BAP pelaku dan hasil bedah siasat Vina, Hotman dalam videonya menegaskan kematian Vina dan kekasihnya bukan berpunca daripada satu kemalangan.

"(Individu) yang merogol Vina ialah Eko. Ketika merogol si mati, dia masih dara. Ini menurut BAP. Kemudian Supriyanto, Eka, Jaya, Hadi Saputra. Dan DPO yang turut serta dalam rogol itu ialah Pegi alias Perong dan Dani.

"Mengenai dakwaan orang ini, ia adalah kemalangan semata-mata. Ini hasil bedah siasat. Sperma ditemui pada kemaluan mangsa. Dan luka di badannya jelas bukan kemalangan," katanya.

Kes Vina

Atas dasar itu, beliau meminta penyiasat Polis Wilayah Jawa Barat mengambil langkah undang-undang terhadap pihak yang menghalang proses penyiasatan kes Vina. Lebih-lebih lagi, ada orang yang menganggap kes Vina hanya satu kemalangan.

"Orang yang cuba menghalang siasatan untuk mencari tiga penjenayah DPO ialah orang yang mengatakan ini adalah satu kemalangan di lebuh raya. Tolong segera dakwa individu ini. Kerana jika anda membaca BAP ini jelas tidak ada rekaan," katanya lagi.

Masih berdasarkan BAP, Hotman juga mendapati terdapat 11 kumpulan motosikal yang mengejar Vina dan kekasihnya. Selepas Vina dan Eki ditahan, pelaku kemudiannya bergilir-gilir merogol Vina.

"Malah dia berkata: 'Ketika saya merogol, saya tidak sempat mengeluarkan air mani, jadi saya cepat-cepat menggantikannya dengan rakan yang lain'. Ini jelas. Semua BAP hampir sama. Jika ada individu yang berkata ini adalah kemalangan di lebuh raya, mereka akan didakwa oleh penyiasat ini semua dijelaskan secara terperinci di sini," katanya.

Polis Wilayah Jawa Barat menyatakan pihaknya meneruskan usaha mengejar tiga pelaku pembunuhan Vina yang berada dalam senarai orang dikehendaki (DPO).

Berhasil

Kini, usaha itu telah membuahkan hasil. Polis berjaya menahan salah seorang DPO bernama Pegi Setiawan atau Perong.

“Dia sudah ditangkap, atas nama Pegi Setiawan,” kata Pengarah Siasatan Jenayah Polis Daerah Jawa Barat, Kombes Surawan.

Surawan mengatakan Pegi ditangkap di kawasan Bandung pada Selasa pagi. Bagaimanapun, beliau tidak mendedahkan kronologi penahanan Pegi.

“Ditahan di Bandung,” katanya.

Justeru, terdapat dua lagi pelaku yang masih dikejar pihak berkuasa. Mereka berdua ialah Andi dan Dani.

FIlem Vina: Sebelum 7 Hari merupakan filem yang diinspirasikan daripada kematian Vina Dewi Arsita pada 27 Ogos 2016. Ketika itu, Vina baru berusia 16 tahun.

Sumber: CNN Indonesia

ARTIKEL TRENDING: Didiagnos Dengan Mild Depression, Dina Nadzir Hilang Kawan - “Mereka Tak Faham & Mereka Rimas”

ARTIKEL TRENDING: Ramai Hairan Cik B Mampu Beli Kereta Mahal, Netizen Kirakan Untung Kasar Jualan Salmon Skin