Rabies merupakan penyakit berjangkit yang boleh membawa maut pada manusia dan haiwan yang menyerang sistem saraf pusat. Terjadinya jangkitan Rabies adalah disebabkan oleh virus lyssa yang berasal dari keluarga rhabdoviradae.

Secara amnya, penularan rabies boleh berlaku melalui gigitan, calar, atau jilatan pada kulit yang cedera oleh haiwan yang dijangkiti virus rabies. Dalam sesetengah kes, penyakit yang dikenali sebagai anjing gila ini juga boleh berjangkit apabila air liur, air kencing, atau cecair badan haiwan yang dijangkiti rabies bersentuhan dengan luka atau membran mukus manusia atau mamalia.

Kebanyakan rabies disebarkan oleh anjing, namun, rabies juga boleh disebarkan oleh kucing, monyet atau kelawar. Bagi meningkatkan kesedaran tentang penyakit berbahaya ini, kenali tanda-tanda rabies pada manusia yang tidak boleh dipandang remeh.

Apakah gejala rabies pada manusia?
Terdapat empat peringkat rabies yang menyerang manusia. Iaitu gejala awal atau tahap prodromal, tahap rangsangan, tahap gila, dan tahap lumpuh. Berikut adalah simptom rabies pada manusia mengikut peringkat penyakit anjing gila:

Gejala awal rabies pada manusia
Tanda-tanda rabies pada peringkat awal penyakit mungkin termasuklah badan lemah, kelesuan atau kehilangan tenaga, kurang selera makan, sukar tidur, demam atau suhu badan meningkat, muntah, sakit kepala yang teruk, sakit tekak dan mual.

Gejala rabies peringkat rangsangan
Pada peringkat rangsangan atau deria, ciri-ciri rabies pada manusia termasuk, tanda gigitan yang menyakitkan disertai dengan panas dan kesemutan, kebimbangan atau kebimbangan yang berlebihan, tindak balas yang berlebihan terhadap rangsangan seperti cahaya, bunyi atau pergerakan.

Gejala rabies peringkat gila
Memasuki peringkat ketiga atau dikenali sebagai peringkat gila, penghidap rabies boleh mengalami hal-hal seperti menjerit, menarik rambut, berlari atau melompat tanpa sebab, takut air, takut cahaya, takut bunyi dan takut angin. Pengeluaran air liur yang berlebihan membuatkan pesakit terliur, banyak berpeluh, kerap buang air kecil, air mata keluar dengan banyak tanpa sebab yang jelas.

Gejala rabies peringkat lumpuh
Apabila telah memasuki peringkat akhir atau peringkat lumpuh, penghidap rabies biasanya mengalami tanda-tanda penyakit seperti mulut terbuka, lumpuh - biasanya bermula dari kaki, sesak nafas kerana otot pernafasan juga lumpuh.

Perlu diingat, penghidap penyakit anjing gila boleh mati dalam tempoh 4 hingga 6 hari selepas gejala awal rabies muncul. Atas sebab ini, rawatan segera dan sewajarnya sangat penting untuk mengelakkan kematian akibat penyakit ini.

Apa yang perlu dilakukan apabila gejala rabies muncul pada manusia?
Rabies kadangkala sukar dikesan pada permulaan penyakit. Hal ini kerana, tiada ujian untuk mendiagnosis rabies sebelum gejala penyakit tipikal seperti takut air atau takut angin muncul.

Bagaimanapun, jika anda digigit haiwan yang disyaki menjadi gila atau merasakan tanda-tanda penyakit anjing gila, terdapat beberapa perkara yang perlu anda lakukan, iaitu:

Basuh atau bersihkan luka gigitan haiwan secepat mungkin dengan sabun dan air mengalir, sekurang-kurangnya 15 minit. Selepas luka dibersihkan, segera berikan cecair antiseptik seperti ubat merah atau ubat antiseptik lain pada luka. Boleh diberi rawatan rabies seperti vaksin anti-rabies dan serum anti-rabies.

Rabies tidak dapat diubati sepenuhnya. Rawatan Rabies bertujuan untuk mengelakkan penyakit daripada berkembang ke peringkat lanjut dan mencegah kematian akibat anjing gila.

Penghidap boleh merasakan gejala rabies pada manusia antara dua minggu hingga dua tahun selepas dijangkiti virus rabies. Namun, tanda-tanda penyakit paling kerap muncul antara tiga hingga lapan minggu selepas orang ramai terdedah kepada kuman yang menyebabkan penyakit anjing gila. Atas sebab ini, adalah penting untuk segera mengambil rawatan untuk menjangka penyakit berbahaya ini.

BACA: [VIDEO] Shiha Zikir Bagi Anjing Makan, Netizen Pula ‘Kecoh’ Suruh Samak - “Part Last Tu, Punyalah Risau Takut…”

Sumber: Kompas