Apabila syarikat aplikasi WhatsApp membuat keputusan untuk mengemaskini terma dan polisi privasi mereka baru-baru ini, rata-rata pengguna dilaporkan telah beralih ke aplikasi lain.

Memetik laporan India Times, polisi terbaru WhatsApp yang akan berkongsi data pengguna kepada Facebook ternyata tidak dipersetujui ramai lalu jutaan pengguna mengambil inisiatif untuk menggunakan aplikasi yang tidak berkaitan dengan Facebook.

Diafahamkan, ramai yang beralih kepada aplikasi Signal dan Telegram.

Perkara itu juga telah dinyatakan oleh pengasas Telegram, Pavel Durov yang mendedahkan beberapa pemimpin dunia seperti Presiden Turki, Recep Erdogan dan pemimpin Brazil, Jair Bolsonaro merupakan antara pendatang baru di aplikasi berkenaan.

"Kami berbesar hati apabila pemimpin-pemimpin politik, diikuti organisasi awam bergantung kepada Telegram untuk mengekang salah faham dan menyebarkan kesedaran tentang isu-isu penting dalam masyarakat," kata Durov mengalukan kedatangan pengguna baru.

Selasa lalu, Durov mendedahkan Telegram menerima 25 juta pengguna baru dalam masa 72 jam lantas menjadikan jumlah pengguna keseluruhan melebihi 500 juta.

Pada Khamis pula, Durov mengatakan kebanyakan pengguna menjadikan aplikasi itu sebagai platform untuk berbual dan ia merupakan migrasi digital paling besar dalam sejarah.

"Sejak posting terakhir saya, kedatangan pengguna baru yang ramai sangat cepat berlaku, kami mungkin menyaksikan jumlah migrasi digital yang terbesar dalam sejarah manusia," katanya lagi.


Sumber : India Times
Kredit Foto : East-West Digital News & 1000 Logos