Pelakon Rozita Che Wan mengakui terkilan apabila ada pengarah yang meminta sebuah produksi menggugurkan namanya hanya kerana tidak yakin dia boleh jadi pelakon 'buruk'.

Rozita ata lebih mesra dipanggil Che Ta menafikan dia hanya menerima watak 'control' cantik atau disolek tebal semata mata.

"Sejak mencari rezeki dalam dunia lakonan ini, saya sentiasa berfikir di luar kotak dan sanggup mencabar diri dengan apa saja watak.

"Siapa kata saya nak berlakon jadi cantik saja? ," katanya.

Mengulas mengenai pengarah yang meminta namanya digugurkan daripada membintangi sebuah drama baru-baru ini, Che Ta akui terkejut.

"Ya, memang saya terkejut bila diberitahu tentang perkara itu. Dia tak mahu saya berlakon di bawah arahannya.

“Agaknya sebelum ni nampak saya di Instagram ‘selalu bersiap’ sebab tu dia tak yakin dengan saya.
Tapi tak apalah…bukan rezeki saya,” katanya.

Tegas Che Ta, dia perlu sentiasa cantik sebagai memenuhi keperluan kerja dan tanggungjawabnya mempromosikan sesebuah produk.

Katanya lagi, dia pernah melakonkan watak pengemis dan wanita meghidap AIDS serta watak wanita biasa yang tidak memerlukan solekan cantik dan tebal.

“Tahun 2011 saya berlakon dalam telefilem Dosa Siapa arahan Murali Abdullah pegang watak pengemis bernama Halimah.

"Watak Halimah itu juga pernah melayakkan saya menjadi calon top 5, Pelakon Drama TV Wanita, Anugerah Skrin suatu ketika dulu.

“Sebelum itu saya pernah berlakon sebuah telefilem dengan Fauzi Nawawi. Judulnya saya sudah tak ingat. Tapi saya dilacurkan suami dalam telefilem itu dan kemudian menghidap AIDS.

"Terbaru saya disolek buruk dan jadi tua dalam telefilem My Future Husband yang disiarkan baru baru ini di Astro Citra terbitan Zeel Production. Mira Filzah dan Amy Mastura pun turut berlakon," katanya.