Mati itu pasti dan beringat tentang kematian juga merupakan satu hal perlu, khususnya dalam kalangan umat Islam.

Bagi usahawan dan pengacara Neelofa, sentiasa mengingati kematian merupakan salah satu cara untuk dirinya bermuhasabah dan menilai kembali amalan yang pernah dilakukan.

“Momen ingat mati sentiasa sahaja ada. Macam baru-baru ini, saya ada tengok satu video di Instagram, yang memperlihatkan satu individu ini sedang menggali kubur.

“Ketika dia menggali kubur, hujan sedang turun dan sewaktu close-up ke bahagian liang lahang, nampak semput. Bila lihat dengan tanah jatuh… saya cakap dengan diri sendiri yang mungkin saya yang ada dalam liang lahad itu,” katanya kepada Gempak.

Tambah Neelofa, jika suatu hari nanti kematian datang menjemput, dia sentiasa berfikir apakah amalan yang akan dibawa dan diangkat oleh Allah SWT.

“Katakanlah kalau itu memang takdirnya, apa yang saya nak bawa ke sana? Apa perkara-perkara atau ibadah yang Allah SWT akan angkat untuk selamatkan saya ketika berada di dalam tu?

“Momen-momen macam tu memang akan datang sekali sekala. Kita kena paksa diri untuk muhasabah diri, fikir cukup tak amalan yang akan dibawa nanti,” katanya menutup perbualan.

Undi bintang digital dan content kegemaran anda di dalam carta mingguan Gempak Most Wanted 2022 di sini. Anda juga boleh membuat pencalonan baharu untuk carta mingguan seterusnya. Selamat mengundi!