Laman Utama

Tragedi Kanjuruhan: Pemain Striker Arema FC - “Ada 7 Atau 8 Orang Mati Di Depan Kami”

Maliah Surip
03/10/2022
05:25 MYT
Tragedi rusuhan yang terjadi di Stadium Kanjuruhan usai perlawanan bola sepak Liga Singo Edan di antara pasukan Arema FC dan Persebaya pada Sabtu lalu masih menyisakan banyak kisah.
Pada saat pihak Indonesia mengumumkan angka korban terkini menjadi 174 orang, para pemain Arema FC juga punya pengalaman ngeri berhadapan dengan tragedi yang tidak pernah mereka sangka.
Seperti mana ramai penonton yang menceritakan detik ngeri tersebut di media sosial, pemain striker Arema FC, Bissau Abel Camara memberitahu melihat mayat bergelimpangan di hadapannya.
“Setelah kami kalah, kami meminta maaf kepada fans. Mereka mulai menaiki pagar, kami lantas menuju ruang ganti."
"Dari situ kami mulai mendengar tembakan dan terjadinya kejadian tolak menolak. Ada orang-orang di dalam bilik persalinan yang terkena gas air mata dan meninggal tepat di depan kami.
“Ada tujuh atau lapan orang yang terbunuh di bilik persalinan," akui Camara pilu seperti dilaporkan CNNIndonesia.
Pemain import itu juga mengatakan dia menyedari peminat bukan setakat mahukan tiga mata dari perlawanan yang berlangsung dalam liga tersebut.
“Mereka kata ini adalah pertandingan hidup atau mati. Kita boleh kalah tetapi tidak di laga ini," ujar Camara.
Dia yang pertama kali debut dalam kelab tersebut dalam perlawanan itu juga menceritakan meski seluruh pasukan selamat, namun mereka harus meningga sekitar empat jam sebelum dapat meninggalkan stadium.
Meski begitu, mereka tetap berduka setelah melihat ada banyak kesan darah dan kerosakan yang terjadi.
"Saat kami pergi, ketika situasi lebih tenang, ada darah, sepatu, baju di semua bahagian stadium. Ada kenderaan yang terbakar,” katanya sedih.
Arema FC yang menjadi tuah rumah dalam perlawanan tersebut kalah 2-3 dari Persebaya.
Kekalahan itulah yang memicu kemarahan peminat kelab tersebut yang digelar Aremania dan ada yang masuk ke dalam kawasan padang untuk bertemu para pemain dan jurulatih sebelum tercetus tragedi menyayat hati tersebut.
Foto: AP
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Rossa Sudah Siapkan Surat Wasiat Kematian: “Supaya Keluarga Yang Masih Hidup…”

gempak
19/07/2024
11:55 MYT
Penyanyi Rossa mengaku sudah menyiapkan wasiat yang selalu diperbaharui buat seluruh ahli keluarganya yang terdekat.
Viral

Panjat Balkoni Pakai Helmet, Kelakuan Berani Mati Gadis Ini Bikin Netizen Seriau - “Kita Yang Tengok Pun Gayat..”

gempak
17/07/2024
08:55 MYT
Sepotong video memaparkan tindakan seorang wanita yang melakukan aksi berbahaya dengan memanjat balkoni sebuah pangsapuri berjaya mendapat perhatian ramai baru-baru ini.
Hiburan

Banyak Buat Pembedahan Plastik, Nikita Mirzani Kata: “Operasi Hidung Dengan Sinus Jauh Beza Guys”

gempak
17/07/2024
00:02 MYT
Artis sensasi Indonesia, Nikita Mirzani dilihat ikut memberi pandangan mengenai kisah beberapa rakan selebriti yang melakukan pembedahan plastik atas nama perubatan.
Viral

"Mati Rasa Hanya Kerana Dikecewa & Disia-Sia" - Farah Kartini

gempak
16/07/2024
09:59 MYT
"Mati rasa hanya kerana dikecewa dan disia-sia," demikian tulisan terakhir bekas penuntut Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Nur Farah Kartini yang kembali tular di media sosial.
Hiburan

Konsert 'Ada Afgan & Lyodra: Live In KL' September Ini, Harga Serendah RM258!

gempak
15/07/2024
19:35 MYT
Tampil dengan single duet Ada, penyanyi popular Indonesia, Afgan dan Lyodra bakal menghiburkan peminat-peminat kesayangan mereka di Malaysia menerusi konsert ‘ADA  AFGAN & LYODRA: LIVE IN KUALA LUMPUR’ pada 28 September 2024.