Hyundai Motor Group dilaporkan mahu mengurangkan jumlah model kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman dan menggunakan sumber yang ada termasuk kewangan untuk mengembang model rangkaian kuasa elektrik dan hidrogen.

Malah langkah oleh firma Korea Selatan itu menunjukkan hala tuju syarikat ke arah kenderaan mesra alam dan fokus peralihan bisnes sudah mula tertumpu kepada aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D).

Maklumat itu diperoleh agensi berita Reuters daripada dua sumber dipercayai dalaman dan dilaporkan banyak portal di serata dunia. Bagaimanapun, bila pelan itu akan dimulakan belum diketahui.

Peralihan itu memang kena pada masanya memandangkan banyak pasaran termasuk Amerika Syarikat, Eropah dan Britain menyaksikan kenaikan permintaan kenderaan mesra alam serta pernah menyuarakan hasrat mengharamkan jualan kenderaan berasas bahan api fosil.

Khabarnya, Hyundai Group yang terdiri daripada jenama kenderaan Hyundai dan Kia mahu mencapai misi 100 peratus kenderaan hijau sama ada sel bahan api atau hidrogen menjelang 2040. Misi firma itu ialah menjual 1 juta kenderaan elektrik setahun bermula 2025.

Antara model yang dilihat sukses ialah Hyundai Kona versi elektrik dan syarikat itu dipercayai sedang membangunkan rangkaian siri model elektrik Ioniq selepas kejayaan Ioniq 5 mencatat tempahan luar biasa.