Badan pemantau internet terkemuka China telah memperkenalkan peraturan baharu yang mengehadkan dengan ketat perkara yang boleh dilakukan oleh selebriti, ejen mereka dan juga peminat di media sosial.

Hal ini selari dengan kempen yang dikelolakan oleh negeri Beijing meneruskan bagi mendisiplinkan budaya pop dan kelab peminat, lapor South China Morning Post.

Menurut Cyberspace Administration of China (CAC), langkah baharu tersebut termasuklah mengehadkan bilangan akaun yang boleh mereka miliki, larangan menunjukkan gaya hidup mewah, dan menyekat perkongsian yang menunjukkan kerja dan aktiviti mereka.

“Peraturan ini telah direka untuk mengukuhkan lagi kerja yang berkaitan dengan peraturan maklumat dalam talian selebriti. Selain itu, larangan turut dikenakan ke atas paparazi yang mendedahkan kehidupan peribadi, alamat rumah atau jadual selebriti popular.

“Sesetengah publisiti dalam talian mengenai selebriti adalah tidak berdisiplin. Gosip dan maklumat peribadi berada di muka depan media dan topik sohor kini beberapa laman web, mengambil banyak sumber awam”, kata CAC.

BACA: Negara Ini Haramkan Lelaki Berimej Feminin Keluar TV, Motif?

Di bawah peraturan baharu ini juga, platform dalam talian, terutamanya media sosial dan pengumpul maklumat lain dikehendaki memantau akaun selebriti dan melaporkan sebarang aktiviti yang tidak wajar kepada pihak berkuasa.

CAC juga menetapkan bahawa setiap agensi selebriti hanya perlu mempunyai satu akaun pada setiap platform media sosial, dan akaun kelab peminat perlu disahkan oleh agensi itu.

Sebelum ini, media melaporkan China melarang sebarang penonjolan imej lelaki yang menyerupai wanita dalam mana-mana penyiaran televisyen.

Selain itu, China juga dilaporkan turut mengkritik selebriti lelaki yang bermekap tabal selain mahu mempromosi imej bintang yang lebih maskulin.

Foto kredit: freestocks (Unsplash)