Seorang doktor berusia 36 tahun dari India dilaporkan membunuh diri setelah hampir sebulan bertugas merawat pesakit COVID 19 di unit rawatan rapi (ICU) di sebuah hospital swasta di Delhi.

Menurut laporan India Today, doktor yang dikenali sebagai Dr Vivek Rai itu ditemui mati membunuh diri oleh pihak polis di kediamannya di Malviya Nagar. Dia turut meninggalkan nota bunuh diri yang tidak didedahkan.

Menurut salah seorang rakan sekerja, Dr Vivek yang merupakan seorang doktor tetap di hospital tersebut telah bertugas lebih sebulan merawat pesakit COVID 19.

"Dia bertugas di ruangan ICU dengan menjaga tujuh hingga lapan pesakit setiap hari. Selain daripada usaha para doktor, tak ramai pesakir yang mampu bertahan," katanya.

Sumber tersebut juga mendakwa lantaran itu, Dr Vivek kecewa dengan situasi yang terpaksa dihadapi. Dia turut mengatakan sepanjang berkhidmat bersama menanggani COVID 19, Dr Vivek sudah menyelamatkan ratusan nyawa di hospital tersebut.

Doktor muda itu dilaporkan baru berkahwin pada November tahun lalu dan saat ini isterinya sedang hamil dua bulan.

Sementara itu bekas presiden Indian Medical Association, Dr Ravi Wankhedkar melahirkan kebimbangan deng an mengatakan ramai frontliners seperti doktor yang mengalami gangguan emosi sepanjang berdepan pandemik COVID 19.

"Kematian doktor muda dengan cara mengambil nyawanya sendiri ini menunjukkan betapa mereka kecewa dengan sistem, fasiliti dan cara kerja dalam dunia perubatan," katanya.

Untuk rekod, situasi COVID 19 di India semakin meruncing dengan kes kematian mencecah sehingga 3,600 sehari dalam tempoh 24 jam.