Kuasa dan harta boleh menjadikan manusia terpesong daripada landasan akidah hingga menyekutukan Allah serta melakukan perbuatan khuraft seperti memuja makhluk halus.

Antara amalan yang khurafat yang diamalkan segelintir individu untuk mendapatkan kuasa adalah membela hantu polong.

Hantu polong merujuk kepada semangat atau makhluk halus belaan yang dipelihara oleh seseorang kebiasaannya golongan lelaki dengan tujuan memudaratkan musuh.

Selalunya, hantu polong akan disimpan di dalam sebiji botol kaca dan diberi makan darah dari jadi tuannya.

Semak fakta lain tentang hantu polong:

1. Cara hasilkan polong

Menurut kepercayaan orang Melayu, polong dihasilkan dengan meletakkan darah orang yang mati dibunuh ke dalam botol bermulut panjang.

Botol tersebut kemudiannya akan dipuja dan jampi serapah akan dibacakan dalam tempoh masa tertentu.

Selepas tujuh hari hingga dua minggu akan kedengaran bunyi mengerit daripada dalam botol.

2. Beri makan polong

Pemuja polong perlu menghiris sedikit jarinya dan memasukkan jarinya yang berdarah itu ke dalam botol untuk memberi polong makan.

Dengan memberi makan darah, polong ini akan terikat kepada tuannya dan akan melakukan apa sahaja suruhan tuannya.

3. Cara serangan polong

Pada kebiasaannya, polong akan disimpan di dalam botol dan hanya dikeluarkan apabila hendak memusnahkan musuh.

Mangsa polong biasanya boleh dikenali melalui kesan lebam pada mayat dan darah yang keluar melalui mulut mayat tersebut.

Selain untuk menyakiti musuh, hantu polong juga dikatakan boleh digunakan bagi mendapatkan wang. Polong akan menyerang seseorang mangsa dan hanya keluar apabila tuannya datang membantu menghalaunya keluar, dengan itu tuan polong tersebut akan mendapat bayaran kerana membantu mengubati mangsa.

4. Polong perlu ada tuan

Hantu polong perlu diwariskan kepada seseorang pengganti sebelum tuannya meninggal dunia sebagai saka. Sekiranya tuannya meninggal sebelum sempat mencari pengganti, hantu polong akan hidup liar dan mengganggu penduduk berdekatan.

5. Cara hindari polong

Salah satu cara untuk menghindari polong adalah dengan mengambil seguni pasir dan lemparkan di tempat sunyi untuk melalaikan polong tersebut.

Dari segi perubatan Islam, bacaan Ayat Kursi digunakan bagi menyembuhkan pesakit dari gangguan jin termasuklah polong.

Dalam perubatan tradisi melayu, polong boleh dipaksa bagi memberikan nama tuannya ketika merasuk mangsa.

Biasanya biji lada hitam digunakan bagi menggentel bahagian badan mangsa dengan bacaan doa tertentu yang akan menyebabkan polong yang berada di dalam badan mangsa kesakitan.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Allah tidak ampunkan dosa syirik sementara Dia memaafkan dosa-dosa yang lain. Maka sesiapa yang mempersekutukan (syirik) kepada-Nya sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang besar.” (Surah al-Nisa’, ayat 48)

Mereka yang melakukan perbuatan khurafat wajib bertaubat kepada Allah SWT untuk menyelamatkan akidah daripada kekufuran.