,
Berita

Feri Pulau Kapas Tenggelam

Gempak
24/07/2024
03:25 MYT

Sebuah feri ikonik dilaporkan tenggelam di Pangkalan Sultan Abdul Halim, Butterworth pada awal pagi Rabu.

Senget dan tenggelam

Menurut sumber, Feri Pulau Kapas itu disedari senget dan tenggelam hampir keseluruhan pada jam 3 pagi.

"Feri ini milik Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) dan memang berada dalam keadaan senget.

"Ia sudah lama diikat menggunakan tali di pangkalan tersebut. Kebetulan malam tadi angin kuat, tali berkenaan putus menyebabkan feri tersebut tenggelam," katanya ketika dihubungi pada Rabu.

Difahamkan, pihak SPPP kini sedang berusaha mengangkat feri tersebut untuk diletakkan di dalam keadaan asal semula.

"Ketika ini, pihak bomba sedang menjalankan kerja kawalan tumpahan minyak," tambah sumber.

Sementara itu, Pengerusi SPPP, Datuk Yeoh Soon Hin ketika dihubungi berkata, pihaknya akan mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung kejadian terbabit.

BERITA TRENDING: Jenazah Suami Dibakar Meskipun Sudah Mualaf, Ini Jawapan Pelakon Jennifer Coppen - “Papa Dali Baru Belajar Agama Islam…”

BERITA TRENDING: Jennifer Coppen Nafi Dali Wassink Kemalangan Akibat Mabuk, Bertengkar Sebelum Kejadian… Kongsi Pesanan Terakhir Suami

BERITA TRENDING: Berdarah Campuran Thailand-Belanda, Peluk Islam Sebelum Kahwin, Ini 7 Fakta Mengenai Dali Wassink

BERITA TRENDING: Suami Mualaf, Nana Mahazan Tak Pening Fikir Giliran Pulang Beraya

BERITA TRENDING: Mimi Peri Akui Dirinya Seorang Mualaf, Dedah Tiada Yang Baca Yasin Ketika Bapa Meninggal Dunia

Bermula 1 Januari 2021, perkhidmatan feri di Pulau Pinang untuk kenderaan empat tayar telah dihentikan manakala feri sedia ada hanya untuk kegunaan motosikal dan basikal sahaja.

Ini bermakna, kesemua kenderaan empat tayar tidak lagi boleh menggunakan laluan laut sebagai alternatif untuk ke bahagian pulau atau sebaliknya.

Bermula tarikh itu juga, perkhidmatan feri bagi penumpang, motosikal dan basikal akan diambil alih oleh Penang Port Sdn Bhd (PPSB) daripada Prasarana Malaysia Berhad.

Bagaimanapun, bagi mengekalkan nilai sejarah dan elemen ikonik Pulau Pinang, SPPP akan menempatkan dua buah feri ikonik di Tanjung City Marina.

Feri itu dikatakan akan diubahsuai sebagai restoran dan muzium terapung yang mana, ia tidak akan bergerak, hanya diletakkan di Tanjung City Marina.

Selain itu, pada Julai tahun sama, SPPP dilaporkan menyerahkan lima buah feri ikonik lama Pulau Pinang kepada tiga syarikat yang berkelayakan untuk diubahsuai menjadi muzium, restoran terapung dan feri pelancongan.

Lima buah feri tersebut adalah Feri Talang-Talang, Feri Pulau Payar, Feri Pulau Undan, Feri Pulau Kapas dan Feri Pulau Pinang.

Feri pelancongan akan berlabuh di Swettenham Pier dan hanya membawa penumpang tanpa kenderaan.

Feri pelancongan ini akan mempunyai restoran, bilik persidangan, restoran untuk majlis jamuan dan perkahwinan, menjual produk tempatan, kedai cenderamata dan lain-lain.

Bagaimanapun, semua feri tersebut perlu dinilai oleh Jabatan Laut terlebih dahulu sebelum dibenarkan berlayar.

Sumber: Sinar Harian
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Lari Daripada Kebiasaan, Hijrah Prihatin Santuni 40,000 Golongan Memerlukan - "Memang Nak Bagi Semua Merasa"

gempak
20/07/2024
18:47 MYT
Sempena meraikan sambutan ulang tahun TV AlHijrah ke-14, sebanyak empat pertubuhan diberikan bakul makanan yang merangkumi makanan keperluan asas bagi menyantuni golongan memerlukan.
Berita

2 Koc LRT ‘Bersemadi’ Di Dasar Pulau Tioman Sebagai Terumbu Tiruan

gempak
19/07/2024
06:55 MYT
Dua gerabak Transit Aliran Ringan (LRT) disumbangkan Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) untuk dilabuh ke dasar laut Pulau Tioman sebagai tukun tiruan LRT pertama adalah tren terawal yang digunakan di Laluan Kelana Jaya sejak tahun 1998.
Berita

Insiden Jambatan Baltimore, Seorang Individu Ditemui Maut

gempak
28/03/2024
05:55 MYT
Satu individu disahkan maut dan ditemukan di dalam sungai susulan insiden jambatan runtuh, di Baltimore, timur negeri Maryland, Amerika Syarikat, lapor media pada Selasa. Menurut sumber, Ahli Majlis Bandar Baltimore, Phylicia Porter memberitahu pencarian mangsa-mangsa terlibat masih lagi dijalankan dan satu mayat telah pun ditemukan. "Kami deng
Hiburan

Bukan Bunuh, Kekasih Tamara Kata Tenggelamkan Kepala Anak Ke Air Untuk Latihan

gempak
12/02/2024
06:55 MYT
Kekasih pelakon Tamara Tyasmara yang menjadi suspek pembunuhan anak lelakinya, Dante di sebuah kolam renang umum pada hujung bulan lalu sudah ditajan pihak berkuasa.
Hiburan

"Ingat, Aku Pernah Selamatkan Kau Masa Terkandas Di Pulau" - Shuib

gempak
07/01/2024
14:56 MYT
Shuib Sepahtu pernah menyelamatkan sahabatnya yang juga pelawak, Ajak Shiro yang terkandas di sebuah pulau menggunakan helikopter.