,
Sukan

Hebat! Wanita Kudung Tangan Raih Perfect 10, Atlet Memanah Paralimpik Ini Curi Perhatian Dunia

Gempak
06/09/2024
18:55 MYT
Hebatnya atlet memanah paralimpik India, Sheetal Devi, 17, yang mencuri perhatian dunia apabila berjaya menampilkan persembahan cemerlang dalam Sukan Paralimpik Paris 2024.
Devi terdahulu tular dengan 50 juta tontonan menerusi satu klip disiarkan menerusi laman sosial X selepas memperolehi 10 mata penuh (perfect 10) dalam tiga panahan berturut-turut hingga meraih tempat kedua acara terbuka individu wanita.
Tidak hanya itu, Devi juga mencatat rekod peribadi terbaik 703 daripada 720 sekaligus memecahkan rekod dunia (698 mata). Namun, rekod tersebut dipadam oleh atlet Turkiye, Öznur Cüre dengan rekod 704 mata.
Lebih mengharukan, kesempurnaan panahan yang dilakukan Devi membuatkan dunia terlupa seketika tentang kekurangannya.
“Setiap kemenangan memberi inspirasi kepada saya untuk melakukan lebih baik.

"Saya tidak sangka akan berada di pentas ini beberapa tahun lalu. Sekarang keadaan berbeza. Saya berada di sini untuk membanggakan negara saya dan memenangi pingat.

“Setiap kemenangan memberi inspirasi kepada saya untuk melakukan lebih baik.
"Saya tidak sangka akan berada di pentas ini beberapa tahun lalu. Sekarang keadaan berbeza. Saya berada di sini untuk membanggakan negara saya dan memenangi pingat.
Devi yang menggunakan kakinya untuk memanah dilahirkan dengan phocomelia iaitu gangguan kongenital jarang berlaku yang mana anggota badan kurang berkembang, sama ada pendek atau abnormal.
Keadaan itu mengakibatkan lengan Devi tidak terbentuk sepenuhnya.

"Dia baru berusia 17 tahun dan menduduki tempat nombor 1 dalam kategorinya. Dia melepaskan anak panah dengan menggunakan alat bantuan khas. Sungguh menginspirasikan dunia," kata salah seorang ahli Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa (IPC).

Ia bukan kali pertama Sheetal mencuri perhatian media antarabangsa. Pada Para Asia di Hangzhou, China tahun lalu, Devi menjadi muka depan akhbar sukan tempatan, Asiad Daily.

BERITA TRENDING: Tanah Jerlus Masjid India: Keluarga Vijaya Lakshmi Terima Sumbangan Ihsan RM30,000

BERITA TRENDING: Paralimpik Paris 2024: Yusof Hafizi Pelumba Terbaik Asia

BERITA TRENDING: Ziyad Hadiahkan Malaysia Perak Dari Paralimpik Paris 2024 - “Lega Rasanya Kerana Detik Tersebut Memang Menghantui Saya Sejak…”

BERITA TRENDING: Paralimpik Paris 2024: Cheah Liek Hou Sumbang Emas Pertama Buat Malaysia

Dalam perkembangan terbaru, Devi dan rakan senegara, Rakesh Kumar merangkul pingat gangsa dalam acara memanah campuran terbuka campuran di Paralimpik Paris 2024 pada Isnin.
Sumber: Sinarplus
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Wanita Guna Anak Buat Konten POV ‘Suami’ Di TikTok Undang Pelbagai Reaksi Netizen - “Kak, Tak Elok Buat Video Macam Itu…”

gempak
14/09/2024
00:55 MYT
Menerusi tinjauan Gempak, ada beberapa video yang dimuat naik oleh pemilik TikTok berkenaan menjadikan anaknya sebagai konten ‘Point of View ‘(POV) di mana dia cuba menggambarkan remaja lelaki itu sebagai suami.
Sukan

Suasana Meriah Rai Kepulangan Wira Wirawati Paralimpik Paris 2024

gempak
11/09/2024
07:45 MYT
Suasana di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) Terminal 1 sekali lagi bergema dengan tepukan gemuruh peminat sukan tanah air ketika menyambut kepulangan barisan atlet para yang menggalas harapan negara di Sukan Paralimpik Paris 2024, malam tadi.
Berita

Remaja Meninggal Dunia Selepas Rebah Ketika Main Bola Sepak

gempak
09/09/2024
16:25 MYT
Seorang remaja lelaki berusia 14 tahun meninggal dunia ketika sedang bermain bola sepak di padang Semenyih,Selangor, pada Sabtu.
Terkini

Pengapit Lupa Jalan, Pengantin Wanita Drive Sendiri Kereta Pergi Menikah!

gempak
09/09/2024
07:55 MYT
Gelagat seorang pengantin wanita mengambil alih 'stereng' daripada rakannya yang juga pengapit mencuit hati netizen.
Viral

Gara-Gara Makan Berlebihan, Kucing 'Oyen' Cecah Berat Lebih 17 Kilogram

gempak
08/09/2024
11:55 MYT
Seekor kucing jantan gergasi yang memiliki berat menyamai kanak-kanak ditemui tinggal di ruang bawah tanah sambil makan biskut dan minum sup.