Seekor anjing pengesan milik Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) yang diberi nama 'Blake' terpaksa ditidurkan pada jam 4.38 petang Isnin selepas dikesan menghidapi barah limfoma.

JBPM dalam kenyataannya memaklumkan, anjing pengesan dari baka English Springer Spaniel itu sebelum ini didapati menghidap barah itu pada tahap empat, 15 Ogos lalu.

Susulan itu, Blake sekali lagi dimasukkan ke wad anjing kesayangan di Fakulti Veterinar Universiti Putra Malaysia (UPM) pada 14 September 2023 selepas didapati hilang selera makan dan kelesuan.

"Sepanjang berada di wad untuk menjalani pemeriksaan kesihatan, anjing ini gagal memberi respon kepada ubat dan rawatan yang telah diberikan oleh pihak veterinar, malah barah limfoma yang dikesan pada anjing tersebut juga semakin agresif sehingga merebak ke seluruh badan dan semakin membesar.

"Hasil perbincangan bersama Pakar Veterinar, Dr. Nur Alimah Rahman dari Fakulti Veterinar, UPM, pihak Jabatan telah bersetuju dengan keputusan untuk menidurkan anjing pengesan Blake kerana kesihatannya yang merosot secara mendadak, tiada harapan dipulihkan serta mengelakkan anjing ini menderita dari kesakitan selain mengambil kira kebajikan anjing tersebut," kata JBPM dalam kenyataan hari ini.

Blake yang telah berkhidmat bersama JBPM selama enam tahun telah banyak menyumbang kepada kejayaan operasi pencarian yang dijalankan JBPM di seluruh negara.

Antaranya melibatkan tragedi tanah runtuh di Batang Kali, Selangor pada Disember tahun lalu, mengesan mangsa lemas di Tol Batu 13, Kampung Kenangan, operasi mencari dan menyelamat (SAR) kepala air di titi Hayun, Yan Kedan serta operasi mengesan mangsa tertimbus di Kampung Temelong, Karak di Pahang.

Diatas peranan penting yang dimainkan oleh 'Blake' sepanjang berkhidmat, anjing unit K9 ini pernah menerima pingat 'Golden Performance' dalam operasi SAR mangsa tragedi tanah runtuh Batang Kali pada 16 Disember lalu.

JPBM dalam pada itu mengenang segala jasa yang disumbang oleh Blake dan akan sentiasa menghargai khidmat bakti hero negara ini.