Umum mengetahui bahawa terdapat terlalu banyak pusat beli-belah di Kuala Lumpur dan Selangor.

Sudah menjadi kebiasaan, pusat beli-belah sering menjadi tumpuan oleh rakyat Malaysia apatah lagi ia menjadi lokasi standard untuk menyejukkan badan tatkala cuaca panas terik di luar.

Jika anda merupakan individu yang gemar ke pusat beli-belah, mungkin anda tidak boleh menandingi pengguna platform X ini yang telah mengunjungi kesemua 175 pusat beli-belah yang terletak di Lembah Klang.

ARTIKEL BERKAITAN: Mata Bengkak, Seolah-Olah Berpasir Gara-Gara Beli Kanta Lekap Di TikTok

ARTIKEL BERKAITAN: “Dulu Orang Selalu Cakap Muay Thai Tak Dapat Jadikan Kerjaya” - Reward Diri, Jojo Ghazali Beli Jam Tangan Rolex

ARTIKEL BERKAITAN: Ramai Hairan Cik B Mampu Beli Kereta Mahal, Netizen Kirakan Untung Kasar Jualan Salmon Skin

ARTIKEL BERKAITAN: Persembahan Percuma Sebagai ‘Hadiah’ , Henry Moodie Teruja Ada Ramai Peminat Di Malaysia

ARTIKEL BERKAITAN: Beli Tali Skipping LV Harga RM4,000, Netizen Impressed DSV Fasih Berbahasa Mandarin

Menerusi kunjungannya, pengguna platform X itu menyenaraikan pusat beli-belah berkenaan daripada terbaik kepada yang paling teruk.

Selain itu, pengguna platform X berkenaan menggunakan istilah Greater Klang Valley (secara teknikalnya dikenali sebagai National Growth Conurbation), yang ‘pada asasnya melibatkan Kuala Lumpur, sebahagian besar Selangor (kecuali Sabak Bernam dan 1/2 Kuala Selangor), tetapi juga termasuk Seremban dan Port Dickson.

Pengguna berkenaan membahagikan 175 pusat membeli-belah mengikut majlis tempatan: KL - 75 Petaling Jaya - 21 Subang Jaya - 15 Shah Alam - 13 Klang - 8 Kuala Langat - 2 Putrajaya - 2 Sepang - 8 Kajang - 10 Ampang Jaya - 8 Selayang - 2 Kuala Selangor - 1 Seremban - 9 Port Dickson - 1.

Dia kemudian meletakkan mereka mengikut peringkat dengan huruf berikut:

Peringkat S, pusat beli-belah terbaik untuk semua orang termasuk pelancong luar negara. Peringkat A, pusat beli-belah negeri terbaik, yang terletak 10 kilometer daripada penempatan orang awam.

Peringkat B pula merujuk kepada pusat beli-belah yang baik, peringkat C pusat beli-belah yang okey, peringkat D pula pusat beli-belah yang teruk. Manakala E merupakan pusat beli-belah yang disifatkan hidup segan mati tak mahu. Sementara peringkat F adalah pusat beli-belah yang dianggap sebagai pusat beli-belah mati.


Ada beberapa kesilapan dalam imejnya termasuk:

Sanctuary adalah peringkat E dan Quayside ialah peringkat A. City One sepatutnya di peringkat D dan Campbell sepatutnya peringkat C. Pengguna itu juga menyebut bahawa The Curve sepatutnya peringkat C dan bukannya D tier.

Pengguna itu memilih pusat beli-belah teratas di Greater Klang Valley sebagai 1Utama, TRX Exchange, Sunway Pyramid, Midvalley Megamall, Pavilion Kuala Lumpur, dan Suria KLCC.

Manakala yang paling teruk dalam senarai ialah 1 Shamelin, Cheras Sentral, Endah Parade, Evolve Concept Mall, Glo Damansara, Shaftsbury, Space u8, Viva. Diakui, saya tidak pernah mendengar mana-mana perkara ini kecuali Glo Damansara.

Sumber: RojakDaily

Korang dah tengok filem pilihan nombor satu di GSC, The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.