Perang fesyen bukan perkara baru setiap kali menjelang sambutan Ramadan dan Aidilfitri. Pereka fesyen dan jenama tempatan masing-masing tampil dengan pelbagai promosi dan letusan gaya buat pelanggan masing-masing.

Namun, dalam pada kemeriahan itu, terselit beberapa busana pereka fesyen tempatan yang mencuri tumpuan hingga mengundang kecaman netizen.

Tolak ketepi soal busana wanita yang sering dieksperimentasi menjadi pelbagai variasi rekaan, warna dan paten, baju Melayu yang utamanya antara isu tular yang menjadi buah mulut ramai ketika ini.

BACA: "Ni Bukan Kurta, Ni Baju Rancangan Bolos Saja Dinding Itu" - Fesyen Raya Terbaru Ini Dikecam Netizen

Mengulas mengenai soal busana tradisional Melayu itu, kata pereka fesyen terkenal Datuk Jovian Mandagie, baju Melayu tak seharusnya direka secara berlebihan.

"Bagi saya jangan rosakkan imej baju Melayu, jangan ada color blocking, ada panel ini panel itu atau corak bermacam-macam ragam.

"Sepatutnya ia menjadi busana tradisional dan klasik!

"Sebagai contoh, rekaan baju Melayu saya mungkin akan ada tambahan perincian misalnya lubang butang yang asalnya lima dibuat empat kerana saya tidak tak mahu butang bertembung pada bahagian atas.

"Kalau nak tambah perincian lagi saya akan selitkan elemen lain seperti piping dan jahitan di belakang kolar tetapi rupa keseluruhan masih baju Melayu, tak ada lah nampak kelakar," katanya kepada Gempak.

Media sosial meriah dengan pelbagai perkongsian busana Aidilfitri daripada beberapa pereka fesyen tempatan yang disifatkan melucukan dan tidak sepatutnya wujud.

Pereka fesyen Anuar Faizal antara yang menjadi mangsa serangan netizen apabila menampilkan koleksi kurta melekap pada badan ketika pertunjukan fesyen acara hiburan baru-baru ini.

Teruskan bersama Gempak untuk temubual lanjut mengenai fesyen baju Melayu dan kurta viral.