Penyanyi dan penyampai radio Haiza tidak bersetuju dengan tindakan sesetengah individu yang mengecam ibu bapa melatih anak berpuasa dari usia muda.

Haiza berkata, setiap individu mempunyai pendekatan yang berbeza dalam fasa membesarkan anak-anak mereka.

Mengulas mengenai isu menyuruh anak berpuasa pada usia muda sebagai paksaan dan satu penderaan, penyanyi lagu Mantan Isterimu itu menolak dakwaan tersebut.

“Saya ada terbaca beberapa posting di laman sosial berkenaan isu ini dan saya tidak bersetuju dengan pandangan yang mendakwa menyuruh anak berpuasa merupakan satu penderaan.

“Saya sendiri tidak pernah paksa anak puasa tetapi sejak berusia 5 tahun, Iman sendiri bersemangat untuk bangun sahur dan berpuasa.

“Agaknya dia seronok tengok orang bangun pagi-pagi dan makan. Dia pun ikutlah…Walaupun dia hanya berpuasa ikut cara dia ketika itu, berpuasa setengah hari atau ‘puasa yang yuk’ sekalipun, bagi saya ia adalah proses pembelajaran untuk Iman.

“Anak-anak ni, mula-mula memang dia ikut-ikut je…Lama-lama dia akan terbiasa. Sekarang ini Iman dah masuk 9 tahun dan dia semakin memahami apa itu puasa dan kenapa kita perlu berpuasa.

“Lain padang, lain belalang kan?…Apa pun yang diterapkan dalam keluarga itu adalah hak masing-masing, tetapi janganlah sampai kecam ibu bapa yang sedang melatih anak mereka menyempurnakan rukun Islam ketiga itu.

“Tak patut jadikan ia sebagai satu isu besar dan konon-kononnya ibu bapa yang ajar anak berpuasa ini kejam dan kononnya mendera,” katanya.

Haiza ditemui Gempak pada Majlis Berbuka Puasa Indigital Music yang bertempat di 10 Gram Café , IOI Boulevard petang semalam (Selasa).