Seorang jururawat wanita di sebuah hospital di United Kingdom dituduh membunuh 7 bayi termasuk sepasang kembar dengan salah seorangnya meninggal dunia.

Selain membunuh tujuh bayi yang baru lahir itu, Lucy Letby, 32, juga didakwa cuba membuat khianat kepada 10 orang kanak kanak lainnya pada tahun 2015 sehingga 2016, sewaktu berkhidmat di Countess of Chester Hospital.

Dia yang kini dihadapkan ke mahkamah Manchester Crown, menafikan 22 pertuduhan dengan 17 membabitkan bayi yang disabitkan kepadanya.

Menurut fakta kes, Letby melakukan pembunuhan terhadap bayi dengan menyuntik insulin, susu berlebihan atau angin ke dalam badan kecil mereka yang baru lahir ke dunia.

Semua kejahatan tersebut dilakukan sewaktu gilirannya bekerja pada waktu malam. Hal itu kerana penjaga atau ibu dan bapa tidak datang melawat anak mereka yang ditempatkan di bilik bayi pada waktu malam.

Salah seorang mangsanya meninggal dunia kurang daripada 90 minit selepas berada dalam jagaannya.

Menurut pendakwaraya, wanita yang membuat carian butiran keluarga mangsa di Facebook itu lebih ‘berminat’ dengan pasangan kembar.

Malah terdapat satu kes dengan salah seorang daripada pasangan kembar yang menjadi mangsanya meninggal dunia, dan seorang lagi terselamat.

“Ada bayi yang cuba dibunuh beberapa kali. Ada masanya mereka disuntik dengan angin sahaja ke dalam badan. Ada masanya disuntik dengan susu yang berlebihan. Dan ada yang disuntik dengan insulin,” ujar pendakwaraya seperti dilaporkan DailyMail.uk.

Terdahulu, polis menghidu perbuatan terkutuk Letby selepas hospital tersebut menunjukkan peningkatan kematian dalam kalangan bayi baru lahir atau jatuh sakit sepanjang Jun 2015 sehingga Jun 2016.

Menerusi pantauan dan semakan pihak berkuasa, kebanyakan waktu adalah tempoh Letby menjaga bayi baru lahir di unit khas.

Namun, dalam pendengaran kes pertamanya baru baru ini, Letby mengaku tidak bersalah di atas semua pertuduhan.