Platform media sosial Twitter sekali lagi menjadi kecoh apabila tular video pegawai polis yang dikatakan telah mengeluarkan kompaun terhadap seorang wanita.

Apa yang menjadi persoalan, antara kesalahan dinyatakan polis tersebut adalah tidak memakai sarung tangan atau glove.

Video berkenaan kemudian mencetuskan kemarahan ramai netizen memandangkan penggunaan sarung tangan tidak termaktub dalam Prosedur Operasi Standard (SOP) ditetapkan kerajaan.

Malah, perkara itu turut disahkan oleh Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

“Tiada SOP pakai glove,” katanya yang membalas ciapan pada posting yang viral tersebut.

Sementara itu, rata-rata netizen meminta kerajaan supaya menyelarasakan perintah SOP kepada semua pihak berkuasa supaya tidak bercanggah.

Anda boleh lihat respon menteri tersebut di bawah.

Untuk makluman, pemakaian sarung tangan di tempat awam kurang digalakkan kerana faktornya yang mengurangkan deria sentuhan sekali gus tidak menjamin keselamatan pemakai daripada dijangkiti sebarang penyakit termasuk COVID-19.

Menerusi laporan Bernama dikeluarkan Mac tahun lalu, Pakar Perubatan Keluarga Klinik Kesihatan Seremban Dr Nor Izran Hanim Abdul Samad berkata memakai sarung tangan boleh menimbulkan sedikit bahaya kerana mampu memberikan 'gambaran palsu' kepada pemakainya apabila mereka menyentuh sebarang permukaan.

"Contohnya, sekiranya kita menyentuh sesuatu permukaan yang berdebu atau berminyak, kita akan terus mencuci tangan tetapi apabila seseorang itu memakai sarung tangan dan tersentuh pada permukaan yang berdebu atau berminyak maka sentuhan sebenar tidak dapat dirasai.

“Ini akan memberi 'gambaran palsu' bahawa kita rasa yang kita selamat tetapi mungkin secara tidak sengaja kita dah pindahkan kekotoran atau kuman ke tempat lain seperti baju dan kulit tanpa kita sedari,” katanya.