,
Laman Utama

“Kenapa Ustaz Jatuh Cinta Dengan Budak 10+ Tahun?” - Ustaz Kahwini Bekas Pelajar Dikritik Netizen

Izwan Isa
23/03/2022
22:50 MYT
Kecoh di laman media sosial apabila seorang guru dah juga seorang ustaz didakwa menikahi bekas anak muridnya yang telah dikenali selama sekitar lima tahun.
Perkara tersebut dikongsikan sendiri oleh seorang wanita menerusi akaun TikTok miliknya. Menerusi video yang dimuat naik, guru berkenaan dipercayai mahu memperisterikan dia yang ketika itu masih belajar di tingkatan dua.
Namun, wanita berkenaan meminta agar gurunya untuk tunggu dia mencapai usia 17 tahun sementara mahu guru tersebut berjumpa dengan orang tuanya.
Perkongsian berkenaan menimbul reaksi kurang senang khususnya dalam kalangan netizen. Hal ini kerana, guru berkenaan dipercaya menaruh hati terhadap kanak-kanak bawah umur dan ia boleh dikategorikan sebagai child grooming.
“Kesian budak itu. Lelaki tersebut bukan ustaz. Kamu sepatutnya jadikan sekolah sebagai tempat selamat, bukan cari calon isteri dalam kalangan murid-murid. Tidak normal untuk ada perasaan terhadap seseorang bawah umur,” tulis seorang netizen.
“Susah nak educate orang pasal child grooming. Yang si perempuan pulak masih sekolah sibuk fikir bestnya ada suami bila bangun tidur. Kau ingat kahwin ni macam main pondok-pondok ke? Yang lelaki kau takda yang sebaya ke nak menggatal? Budak-budak jugak kau nak,” komen seorang lagi netizen.
“Ia bukan perihal jodoh tetapi nafsu. Kenapa ustaz jatuh cinta dengan budak 10+ tahun? Ada benda tak kena. Yes memang kahwin awal bagus tapi bukan kahwin masa budak-budak. Saman dulu bolehlah sebab zaman dulu susah,” komen seorang wargamaya.
Seorang pengguna Twitter pula turut berkongsi maksud child grooming yang perlu difahami dalam kalangan masyarakat.
“Grooming merupakan bila seseorang bina hubungan, kepercayaan dan hubungan emosi dengan kanak-kanak atau individu muda supaya mereka boleh dimanipulasi, eksploitasi dan didera.
“Tetapi, tidak tahulah kes ini merupakan child grooming atau tidak sebab ustaz tu tak tahulah dia abused perempuan tu atau tidak,” katanya.
Dalam perkembangan lain, menerusi laporan media, kerajaan telah memutuskan untuk tidak mengharamkan perkahwinan bawah umur, namun komited mengekang isu berkenaan.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Terkini

Rakam Video Pelajar Perempuan, Pemandu Bas Atau 'Abang Bunga' DiCekup Polis

gempak
06/09/2024
03:02 MYT
Pemandu bas sekolah berusia 24 tahun yang memuatnaik rakaman video penumpang murid sekolah rendah ditahan di Simpang Renggam, awal pagi tadi.
Viral

Sadis! Tercucuk Sampai Anak Tekak, Pelajar Sekolah Dipaksa Makan Roti Berduri

gempak
02/09/2024
18:55 MYT
Tular di media sosial baru-baru ini apabila seorang pelajar sekolah Indonesia dilaporkan terpaksa mendapatkan rawatan di hospital setelah dipaksa makan roti yang dipenuhi duri.
Hiburan

Riena Diana, Keith Foo Tak Mahu Terburu-Buru Kahwin - “Masih Dalam Perbincangan, Kami Dah Bersedia Cuma…”

gempak
02/09/2024
09:25 MYT
Pasangan selebriti, Riena Diana dan Keith Foo akui sudah bersedia untuk mendirikan rumah tangga.
Viral

Bersalin Cara Czer, Suami Ugut Isteri Nak Kahwin Lain - "Tak Nak I Dapat Wife Rosak"

gempak
27/08/2024
11:55 MYT
Tidak semua suami mampu menghargai pengorbanan seorang isteri.
Hiburan

Sarah Hildebrand Beri Bayangan Kembali Berhijab & Sudah Berkahwin Dengan Jejaka Mat Salih?

gempak
26/08/2024
05:25 MYT
Pelakon, Sarah Hildebrand baru-baru ini telah memuat naik gambarnya yang kembali bertudung dan bersama seorang jejaka ‘mat salih’.