Satu kenyataan rasmi bersama FINAS dan ASTRO berkaitan penganjuran Malam Anugerah Festival Filem Malaysia ke 30 (FFM30) telah dikeluarkan oleh Unit Komunikasi Korporat, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS).

Ketua Pegawai Eksekutif FINAS, YBrs. En. Ahmad Idham Ahmad Nadzri mewakili FINAS sebagai penganjur Festival Filem Malaysia 30 dengan kerjasama Persatuan-Persatuan Perfileman Malaysia dan disokong Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia merakamkan sekalung penghargaan kepada semua pihak dan khalayak yang menyokong penganjuran FFM30 pada tahun ini di mana siaran langsung malam anugerah Festival Filem Malaysia ke 30 pada 30 Mac 2019 yang lalu telah mencatat jumlah penontonan tertinggi keseluruhan sebanyak 3.5 juta selain trending nombor 1 di laman twitter melalui #FFM30.

Merujuk kepada sesi 'post-moterm' FFM30 yang diadakan di antara FINAS bersama penyiar rasminya, ASTRO yang diketuai En. Namanzee Harris, ketua Kandungan Produksi ASTRO di FINAS Petaling Jaya hari ini, penjelasan berkaitan beberapa isu-isu berbangkit yang berlaku di malam anugerah telah dikenalpasti di mana perancangan pihak produksi ASTRO tidak berlaku seperti yang sepatutnya dan semua pihak akan lebih berhati-hati di masa hadapan.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif FINAS lagi, FINAS telah mengambil langkah proaktif dengan merangka pengisian program-program yang lebih efektif untuk penganjuran FFM31 pada tahun hadapan dengan mengambil kira cabaran-cabaran yang dihadapi pada edisi kali ini. Namun begitu, di masa hadapan, FINAS mengharapkan agar setiap pihak yan terlibat di malam anugerah untuk menghormati tugasan yang telah diberikan berdasarkan kontrak yang telah ditandatangani termasuklah menghadiri raptai bagi mengelakkan sebarang masalah komunikasi.