Seorang ibu sepatutnya menjadi insan yang bertanggungjawab sepenuhnya dalam melindungi dan memelihara anak-anak.

Namun, lain pula untuk kes ini apabila seorang ibu tergamak meninggalkan bayinya yang berusia 16 bulan di rumah selama 10 hari semata-mata mahu pergi bercuti.

Bayi Meninggal Dunia Akibat Kebuluran dan Dehidrasi

Sebelum ini, menurut laporan berita NBC, bayi tersebut ditemui oleh pasukan kecemasan dalam keadaan sangat dehidrasi dan meninggal dunia sejurus mereka tiba di tempat kejadian.

Hasil bedah siasat oleh pihak perubatan daerah Cuyahoga mendapati kanak-kanak tersebut meninggal dunia akibat kebuluran dan dehidrasi teruk.

Ibu Mengaku Bersalah

Terbaharu, memetik laporan The Mirror.com, ibunya, Kristel Candelario, 32, dari Cleveland, Ohio itu bagaimanapun telah mengaku bersalah bulan lalu atas pembunuhan bayinya itu.

Menurut pendakwa raya, Michael C.O'Malley menyifatkan kes ini sebagai kes kejam yang tidak akan dilupakan.

"Kes ini adalah salah satu kes yang benar-benar tidak dapat dibayangkan yang akan kekal dengan saya selama bertahun-tahun akan datang.

"Sebagai pendakwa raya, menjadi tugas kami untuk mewakili mangsa dan hari ini kami bercakap bagi pihak Jailyn yang berusia 16 bulan, yang tidak lagi bersama kami. Disebabkan keputusan mementingkan diri sendiri yang dibuat oleh ibunya. Keyakinan ini hari ini adalah langkah pertama ke arah keadilan untuk Jailyn," katanya.

Dalam pada itu, Michael juga memaklumkan bahawa bayi tersebut ditemui dalam keadaan menyedihkan iaitu dipenuhi najis dan air kencingnya.

"Kanak-kanak berusia 16 bulan itu mengalami dehidrasi teruk ketika kematian. Kanak-kanak berusia 16 bulan itu ditemui dalam pen Pack-N-Play pada pelapik yang dikotori dengan air kencing dan najis dengan selimut kotor," tambah pendakwa.

Mengikut perjanjian, dua pertuduhan pembunuhan dan pertuduhan serangan felonius terhadap Candelario akan ditolak.

Bagaimanapun, Candelario kini menunggu sedang menunggu hukuman pada 18 Mac, di mana dia bakal menghadapi hukuman penjara seumur hidup.

Kes Paling Mengerikan

Sementara itu, detektif utama dan pemeriksa perubatan yang melakukan bedah siasatan kes ini menyifatkan kes ini sebagai kes paling "mengerikan" sepanjang kerjaya mereka.

Detektif utama dan pemeriksa perubatan yang melakukan bedah siasat menyebutnya sebagai kes paling "mengerikan" dalam kerjaya mereka.

Sekadar info, kes ini mendapat perhartian orang ramai di media sosial selepas video rakaman tangisan bayi tersebut tular semula baru-baru ini.

Sumber: NBC News, The Mirror.com

Berita Trending: "Dipukul, Dibuang Dari Tingkat 2" - Individu Ini Dedah Kronologi Pelajar…

Berita Trending: Isu Cikgu Jalin Hubungan Terlarang Bersama Pelajar, Ibu Dakwa Pernah Ada…