Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menyifatkan pengisytiharan darurat sebenarnya banyak membantu daripada aspek pencegahan.

Menerusi sidang media yang berlangsung petang semalam, beliau menjelaskan bagaimana Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021 digunakan untuk menangguh beberapa pilihan raya kecil (PRK).

Antaranya termasuklah PRK di Batu Sapi, Bugaya dan Gerik serta pilihan raya negeri (PRN) Sarawak yang tempoh matangnya tamat pada bulan hadapan.

"Kita semua sudah melihat implikasi PRN Sabah, jangkitannya bermula selepas pilihan raya sehingga merebak ke seluruh negeri dan negara.

"(Dengan Ordinan Darurat) Kita dapat elak pilihan raya sewaktu kes meningkat dan ada varian-varian baharu COVID-19," katanya.

Noor Hisham berkata demikian sebagai mengulas soalan media berhubung dakwaan pengisytiharan darurat gagal mengekang penularan Covid-19.

Sekadar info, Januari lalu, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah memberi perkenan supaya Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala wabak COVID-19.

Seri Paduka Baginda turut memberi perkenan untuk tempoh pelaksanaan darurat ini sehingga 1 Ogos, 2021 atau sehingga suatu tarikh yang lebih awal jika angka kes positif COVID-19 harian dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan.

Perkenan tersebut diberikan selepas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin bin Yassin menyembah maklum keputusan Mesyuarat Jemaah Kabinet dan mengambil kira rundingan Seri Paduka Baginda dengan Raja-Raja Melayu.

Menurut Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin perkenan darurat itu mengambil kira keselamatan diri rakyat dan kepentingan negara.