Instafamous Ryzal Ibrahim yang popular dengan saluran Duriankimchi tampil memohon maaf ekoran kenyataannya yang didakwa memperlekehkan kualiti kerjaya peguam.

Hal itu susulan daripada laporan berita mengenai keluhan peguam terhadap layanan double standard selebriti sensasi Neelofa yang mendapat parkir VIP ketika hadir ke mahkamah Negeri Sembilan minggu lalu.

"Mohon maaf berhubung kenyataan saya menilai kualiti kerja peguam di Malaysia.

"Ingin saya jelaskan di sini, saya tidak menyebelahi Neelofa dan letak ke tepi soal asal-usul saya dari negeri Kelantan.

"Kenyataan saya merujuk kepada berita tentang dia (Neelofa) yang dilaporkan siang malam. Sejujurnya, saya naik muak juga," tulisnya menerusi laman Instagramnya pada Isnin.



Terdahulu, tular kenyataan Ryzal di sebuah hantaran sebuah portal hiburan yang disifatkan netizen mempertikaikan kerjaya peguam.

"Parking pun jadi topik. Cukup-cukuplah, kita bincangkan pula isu yang lebih memerlukan perhatian dari remeh-temeh ini.

"Kamu tu peguam, jika terlalu memberi fokus pada isu remeh, di mana kualiti kerja. Simpan hujahan untuk yang lebih bermanfaat," tulisnya.



Tindakan Ryzal itu mencetuskan rasa kurang senang dalam kalangan individu yang bertugas dalam bidang terbabit dan dianggap kurang sensitif.

Malah, ada juga yang melabelkannya sebagai 'pencacai' Neelofa.

Teguran turut diberikan oleh peguam terkenal, Alan Razak di Instagram Ryzal mempertikaikan tindakan mengambil enteng soal parkir di kompleks mahkamah.

Sementara itu, jelas Ryzal lagi, Neelofa sepatutnya dihakimi oleh badan berkuasa dan tidak seharusnya dijatuhkan hukum oleh warganet.

"Dia melakukan kesilapan, biar pihak berkuasa yang menguruskannya. Cukuplah dengan menyerang dan mengkritiknya. Kenapa kita terlalu memberikan tumpuan untuk hal itu.

"Saya melihat klip videonya di Seremban, pihak petugas keselamatan membenarkan mereka masuk selepas menunggu beberapa minit, tetapi tidak pasti bagaimana pihak mahkamah membenarkan mereka mendapatkan akses.

"Saya lihat Neelofa berjalan keluar ke pagar dan mengimbas kod My Sejahtera kemudiannya masuk semula ke dalam kerea sebelum mendapatkan kebenaran pihak keselamatan mahkamah," jelasnya lagi.

Ryzal turut memaklumkan dirinya pernah terbabit dalam bidang mahkamah sivil selama dua tahun dan berurusan dengan peguam, pendakwa, polis dan juri.

"Saya faham bagaimana urusan di mahkamah. Ya, memang tiada parking untuk orang awam mahupun peguam," tambahnya.

Minggu lalu, Jawatankuasa Peguam-Peguam Negeri Sembilan mendedahkan menerima aduan mempertikaikan layanan istimewa terhadap Neelofa ketika hadir ke Kompleks Mahkamah Seremban pada Khamis.

Aduan itu mempersoalkan kenderaan jenis BMW pasangan itu dibenarkan memasuki kawasan kompleks mahkamah, sementara individu lain perlu meletakkan kenderaan di parkir luar mahkamah.

Difahamkan, tempat parkir berkenaan hanya untuk kenderaan kakitangan, peguam, polis, pendakwa raya dan pengecualian kepada orang awam (orang kurang upaya).

Khamis lalu, pasanagn terbabit dituduh di Mahkamah Majistret Seremban atas kesalahan gagal mematuhi prosedur operasi standard (SOP) di kawasan PKPB apabila tidak membuat imbasan aplikasi MySejahtera untuk masuk ke premis atau menulis secara manual pada buku disediakan ketika ke kedai karpet di Nilai 3, Nilai pada 2 Mei lalu.