Penyanyi Ernie Zakri berkongsi pengalaman menjaga ibunya, Rafiaah Mohamed yang tiba-tiba tidak boleh berjalan ketika mengerjakan umrah di tanah suci Makkah akhir tahun lalu.

Jelas Ernie, 27, perkara itu sedikit sebanyak menduganya sekeluarga ketika pertama kali mengerjakan ibadah itu.

"Saya ke Makkah bersama mama dan papa namun setibanya di sana mama tidak boleh berjalan tiba-tiba padahal ketika di Malaysia sihat saja.

"Jadi saya sebagai anak menjadi tanggungjawab untuk menjaga mama dan ketika tawaf pun saya tolak kerusi roda mama.

"Sedikit sebanyak ia menduga dan rasa teruji sedikit. Alhamdulillah apabila sampai sahaja di Malaysia, mama kembali sihat," katanya kepada Gempak.

Ernie ditemui pada sidang media Anugerah Juara Lagu ke-34 di De'Wan by Chef Wan Kuala Lumpur semalam memberitahu pengalaman umrah antara momen indah dalam hidupnya.

"Ia satu pengalaman yang sangat menarik dan masing-masing ada cerita sendiri. Syukur, segala urusan kami sekeluarga dipermudahkan dan saya dapat melihat Kaabah depan mata!

"Mesti ada sebab saya dijemput ke sana dan insya-Allah saya akan cuba untuk menjadi individu yang lebih baik.

"Saya pun masih berusaha untuk memperbaiki apa yang tidak betul. Sesungguhnya pengalaman di sana tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Sangat indah," ujarnya.

Ernie yang mempertaruhkan Ku Bersuara antara finalis AJL34 yang akan bertanding pada 9 Februari depan.

Selain Ernie, AJL34 bakal menampilkan lagu-lagu hebat antaranya Sumpah (Aina Abdul), Kisah Cinta Kita (Hafiz Suip), Anta Permana (Datuk Seri Siti Nurhaliza) dan Lembah Kesepian (Haqiem Rusli).