Selepas membuat permohonan maaf menerusi media sosial, Muzaffar Mohamed Jakel yang juga adik kepada Pengarah Urusan Kumpulan Jakel, Datuk Mohamed Faroz tampil memberi penjelasan kepada warganet.

Penjelasan tersebut dibuat Muzaffar pada petang semalam (Isnin) menerusi siaran langsung Facebook (FB)dan disaksikan hampir 700 pengguna laman sosial tersebut.

Dengan rendah diri, Muzaffar mengakui memuat naik posting mengundang kemarahan orang Melayu namun tidak berniat untuk melakukannya.

“Saya mengaku memuat naik kenyataan tersebut di IG Story dalam keadaan emosi tidak stabil selepas menerima kecaman kerana memuat naik mengenai premis perniagaan yang bakal dibuka semula.

“Tulisan saya kemudian menjadi tular dan ketika itu tidak wujud isu perkauman sehinggalah semalam (Ahad), seorang wanita menggunakan nama ‘Nor Lizah’ di FB memuat naik kenyataan melampaudan rasis.

“Saya sendiri tidak kenal siapa ‘Nor Lizah ini dan apa tujuan dia memuat naik posting sedemikian,” katanya sambil memohon maaf kepada rakyat Malaysia yang terkesan.

Tambah Muzaffar, dia telah membuat laporan polis terhadap pengguna laman sosial tersebut (Nor Lizah) kerana yakin berada di tempat yang benar.

“Saya buat report kerana saya berani. Berani kerana benar. Kalau saya di tempat yang salah anda semua boleh buat laporan terhadap saya, saya tak takut.

“Saya juga ingin menekankan bahawa pemilik akaun FB menggunakan nama Datuk Seri Muzaffar itu bukan saya. Individu tersebut menggunakan nama saya untuk menulis status berbaur perkauman dan mencetus provokasi,” katanya.

Dalam pada itu, individu dikenali sebagai Kefli Nawawi telah memohon maaf kepada Muzaffar sekiranya pertanyaannya di laman sosial Twitter penyebab kekecohan tersebut berlaku.

Muzaffar bagaimanapun tidak menyalahkan Kefli dan menganggap insiden di Twitter tidak mencetus provokasi ke arah perkauman.

Perkara tersebut dikongsi Muzaffar menerusi ruangan stories di Facebook dan Instagram bersama permohonan maaf kepada seluruh rakyat Malaysia.

Ahad lalu, isu berkaitan Muzaffar Jakel bertambah panas apabila individu menggunakan nama Nor Lizah menghina Melayu dengan lebih teruk menerusi penggunaan perkataan bodoh dan sebagainya.

Bagaimanapun difahamkan, pemilik akaun, Nor Lizah itu dikatakan membuat laporan polis kerana tidak membuat hantaran itu sebaliknya dilaporkan berkata akaun Facebooknya digodam.