,
Laman Utama

Paetongtarn, PM Thailand termuda

Ernalisa
21/08/2024
06:55 MYT
Pada usia 37 tahun, Paetongtarn Shinawatra menjadi Perdana Menteri termuda Thailand dan wanita kedua yang dilantik ke jawatan itu, selepas ibu saudaranya Yingluck, lapor BBC.
Ia selepas Paetongtarn menerima 319 undi menyokong dan 145 undi menentang ketika sesi undian di Parlimen Thailand, Jumaat lalu.
Dengan perlantikan ini, Paetongtarn adalah keempat daripada keluarga Shinawatra yang menjadi Perdana Menteri dalam tempoh dua dekad lalu.
Tiga yang lain, termasuk bapanya, Thaksin dan ibu saudara, Yingluck, sama ada digulingkan menerusi rampasan kuasa tentera atau disingkirkan susulan keputusan Mahkamah Perlembagaan.
Paetongtarn dilahirkan di Bangkok pada 21 Ogos 1986 dan juga dikenali sebagai Ung In dalam kalangan rakyat Thailand, adalah anak ketiga keluarga Shinawatra yang berpengaruh dan pernah berkhidmat sebagai perdana menteri.
Beliau anak paling bongsu dalam kalangan adik-beradiknya dan juga anak saudara kepada Yingluck Shinawatra yang pernah menjadi perdana menteri pada tahun 2011 dan 2014 sehingga digulingkan oleh Mahkamah Perlembagaan Thailand.
Dia juga adalah satu-satunya wanita dalam sejarah yang pernah memegang jawatan teratas di negara gajah putih itu.

BERITA BERKAITAN : Nora Danish Kongsi Zikir Dekatkan Diri Dengan Allah, Harap Dapat Tunaikan Haji Pada Tahun Hadapan

BERITA BERKAITAN :Baim Wong Enggan Ulas Lanjut Isu Pergolakan Rumah Tangga - "Doa Yang Terbaik..”

BERITA BERKAITAN : Siap Nak Buka Seluar Tunjuk ‘Anu’, Aliff Syukri Ketakutan Diganggu Warga Asing - “Dia Bawa Pisau..”

BERITA BERKAITAN : "Saya Minta Suami Kahwin Lain Sebab Muka Saya Tak Sempurna" - Mangsa Produk Merkuri Kongsi Derita Kulit Breakout

Dengan perlantikan ini, Paetongtarn adalah keempat daripada keluarga Shinawatra yang menjadi Perdana Menteri dalam tempoh dua dekad lalu.
Tiga yang lain, termasuk bapanya, Thaksin dan ibu saudara, Yingluck, sama ada digulingkan menerusi rampasan kuasa tentera atau disingkirkan susulan keputusan Mahkamah Perlembagaan.
Pemilihan Paetongtarn dibuat hanya dua hari selepas bekas Perdana Menteri Srettha Thavisin dipecat oleh Mahkamah Perlembagaan. Thavisin didapati melantik seorang bekas peguam yang pernah dipenjarakan ke dalam Kabinetnya.
Kedua-duanya, Paetongtarn dan Thavisin adalah daripada Parti Pheu Thai, yang menduduki tempat kedua pada pilihan raya 2023, tetapi berjaya membentuk kerajaan melalui gabungan dengan parti lain.
Paetongtarn mendapat pendidikan di sekolah elit di Thailand dan di universiti di United Kingdom.
Beliau menghabiskan beberapa tahun bekerja di kumpulan hotel Rende milik keluarga Shinawatra, di mana suaminya berkhidmat sebagai timbalan ketua pegawai pelaburan.
Paetongtarn menyertai parti Pheu Thai pada 2021 dan dilantik sebagai ketua parti pada Oktober 2023.
Dia bagaimanapun dijangka menghadapi tugas sukar untuk memulihkan ekonomi Thailand dan mengelak rampasan kuasa tentera dan campur tangan mahkamah yang menumbangkan empat pentadbiran terdahulu yang dipimpin oleh partinya.
Paetongtarn mengakui bahawa beliau dia yang terbaik, mahupun yang paling berbakat.
Sumber:Harian Metro
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Wanita Guna Anak Buat Konten POV ‘Suami’ Di TikTok Undang Pelbagai Reaksi Netizen - “Kak, Tak Elok Buat Video Macam Itu…”

gempak
14/09/2024
00:55 MYT
Menerusi tinjauan Gempak, ada beberapa video yang dimuat naik oleh pemilik TikTok berkenaan menjadikan anaknya sebagai konten ‘Point of View ‘(POV) di mana dia cuba menggambarkan remaja lelaki itu sebagai suami.
Terkini

Pengapit Lupa Jalan, Pengantin Wanita Drive Sendiri Kereta Pergi Menikah!

gempak
09/09/2024
07:55 MYT
Gelagat seorang pengantin wanita mengambil alih 'stereng' daripada rakannya yang juga pengapit mencuit hati netizen.
Sukan

Hebat! Wanita Kudung Tangan Raih Perfect 10, Atlet Memanah Paralimpik Ini Curi Perhatian Dunia

gempak
06/09/2024
18:55 MYT
Hebatnya atlet memanah paralimpik India, Sheetal Devi, 17, yang mencuri perhatian dunia apabila berjaya menampilkan persembahan cemerlang dalam Sukan Paralimpik Paris 2024.
Hiburan

“Kalau Pandai Masak Itu Satu Bonus” - Hun Haqeem Dedah Ciri-Ciri Wanita Pilihan Hati

gempak
06/09/2024
04:55 MYT
Pelakon Hun Haqeem mendedahkan kriteria wanita pilihan yang bakal menjadi suri hatinya.
Hiburan

Hun Haqeem Syukur 'Chemistry' Dengan Heroin Selalu Menjadi - "Kalau Penonton Suka, Saya Happy"

gempak
05/09/2024
08:25 MYT
Pelakon kacak Hun Haqeem bersyukur apabila peminat dan penonton menilai kredibiliti lakonannya bersama rakan gandingan wanita menjadi di layar kaca.