Seorang remaja lelaki asal Singapura berusia 14 tahun tiba-tiba rebah sewaktu sedang menjalani ujian kecergasan fizikal sejauh 2.4 kilometer di sekolahlahnya, Sekolah Menengah Woodlands pada 2 Mei lalu.

Susulan kejadian pada pukul 8 pagi itu, remaja lelaki bernama Lu itu mengalami koma setelah dikejarkan dari ke Hospital Wanita Dan Kanak-Kanak KK mengalami koma.

Koma

Memetik laporan lapor Lianhe Zaobao, aia kemudiannya dimasukkan ke hospital selama kira-kira tiga minggu, dan sepanjang tempoh ini, ibu Lu menjaga remaja itu dengan penuh perhatian.

ARTIKEL BERKAITAN: Empat Pelajar Malaysia Berjaya Lanjut Pelajaran di Harvard

Namun, pada 25 Mei, 24 hari selepas Lu jatuh koma, doktornya mengesahkan Lu mengalami mati otak.

Bercakap kepada Lianhe Zaobao, ibu Lu, yang dikenali sebagai Su berkata, dia tidak pernah menyangka bahawa perpisahan dengan anaknya di hadapan sekolahnya pada 2 Mei lalu adalah yang terakhir.

Dia berkata doktor percaya bahawa jantung Lu mempunyai degupan jantung yang tidak teratur dan dia tidak dapat mengendalikan senaman yang berat itu.

Meninggal dunia

"Keadaan ini tidak berlaku dalam keluarga kami, dan Lu tidak pernah mengadu kepada saya tentang sebarang ketidakselesaan pada jantungnya. Kejadian itu berlaku dengan begitu cepat," kongsi Su.

Semasa Su sedang bersedih, dia terpaksa membuat satu lagi keputusan yang sukar - sama ada mahu menderma organ anaknya kepada mereka yang memerlukan.

Seperti kebanyakan ibu bapa lain, Su juga mahu melindungi anaknya daripada menjalani pembedahan selepas kematian. Tetapi, kedudukannya mula goyah apabila dia mengetahui bahawa pada masa ini, terdapat lebih 400 pesakit menunggu untuk menerima pemindahan organ.

Selain itu, Su juga teringat bahawa Lu telah berkongsi dengannya beberapa kali bahawa impian terbesarnya adalah untuk membantu lebih ramai orang.

"Setelah memikirkannya dari perspektif anak saya, saya memutuskan untuk berkongsi keputusan kami dengan penyelaras pemindahan organ melalui telefon pada hari berikutnya," cerita Su.

Derma organ

Pada hari Su menandatangani surat persetujuan untuk menderma organ anaknya, kira-kira 30 rakan dan saudara mara tiba di hospital untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Lu dan menyokong Su.

ARTIKEL BERKAITAN: Dituduh Curi RM85 Punca Pelajar Maut Dipukul

Menurut wartawan Zaobao yang menyaksikan kejadian tersebut, kumpulan itu menyanyikan lagu pujian untuk Lu buat kali terakhir sebelum menghantarnya ke bilik pembedahan.

Salah seorang yang hadir berkongsi bahawa Lu, yang suka membantu orang lain, dipuja oleh ahli gerejanya dan dirujuk sebagai ‘sayang’.

Selepas selesai pembedahan pada 26 Mei, hospital memberitahu Su bahawa organ Lu, termasuk kornea, hati, buah pinggang, pankreas dan kulitnya, membantu sekurang-kurangnya tiga pesakit yang memerlukan.

Pengkebumian Lu akan diadakan di Blok 754A Woodlands Circle pada 10:25 pagi, 30 Mei ini.

Suami meninggal

Pemergian Lu berlaku hanya dua tahun selepas Su kehilangan suaminya akibat kanser hati pada 2022.

Pasangan itu, kedua-duanya penduduk tetap Singapura, membawa Lu, anak bongsu mereka, dari Malaysia ke Singapura bagi sekolah rendah pada 2017.

Selepas itu, dua anak lelaki sulung pasangan itu juga berpindah ke Singapura untuk tinggal bersama mereka.

Selepas Su kehilangan suami, dia kehilangan semua pembayaran insurans, Kumpulan Wang Simpanan Pusat (CPF) dan simpanan yang ditinggalkan suaminya akibat penipuan perisian hasad pada Oktober 2023.

Di tengah-tengah kesukaran, Su berterima kasih kepada keluarga dan rakan-rakannya, yang menyokongnya tanpa syarat dan membantunya menjadi lebih tabah.

Pengetua Sekolah Menengah Woodlands memberitahu Zaobao bahawa sekolah itu telah menjalankan semakan dalaman selepas kejadian Lu untuk memastikan semua garis panduan keselamatan dipatuhi.

Semua pelajar yang menyertai aktiviti fizikal perlu menjalani sesi memanaskan badan dan penilaian kecergasan, tambah pengetua.

Sejak beberapa minggu lalu, pengetua berkata pihak sekolah juga kerap melawat Lu dan keluarganya dan memberikan sokongan kepada rakan dan rakan sekelas Lu apabila perlu.

Sumber, foto: Mothership

ARTIKEL BERKAITAN: Pelajar Sekolah Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

ARTIKEL BERKAITAN: Sempena Hari Guru, Pelajar Ini Hadiahkan Barang Kemas Untuk 10 Orang Cikgunya