'Diet puasa' atau intermittent fasting adalah kaedah diet yang dilakukan dengan mengatur waktu makan makanan mengikut tempoh waktu tertentu. Kaedah diet intermittent fasting dianggap cukup efektif oleh kebanyakan orang untuk menurunkan berat badan kerana tidak perlu mengurangkan makanan, melainkan hanya mengatur jadual makan saja.

Apa itu intermittent fasting?

Intermittent fasting adalah kaedah kawalan kuantiti makanan yang dilakukan dengan berpuasa dalam tempoh waktu tertentu. Jangka waktu puasa yang biasanya diterapkan dalam program intermittent fasting ialah 12 hingga 40 jam.

Kaedah ini berbeza dengan kaedah diet lain yang perlu membataskan atau mengurangkan pengambilan makanan tertentu. Kaedah ini membolehkan anda makan makanan sihat dengan jumlah normal setelah berpuasa selama tempoh waktu tertentu. Anda juga boleh untuk minum air putih atau minuman tanpa kalori semasa berpuasa pada kaedah intermittent fasting.

Faedah intermittent fasting

Intermittent fasting yang dilakukan dengan betul akan memberikan beberapa manfaat untuk kesihatan tubuh badan, antaranya:

1. Menurunkan berat badan
Faedah utama yang boleh anda perolehi daripada puasa berselang-seli ialah ia dapat membantu anda menurunkan berat badan dan mengurangkan kepekatan lemak berlebihan dalam badan. Hal ini kerana, puasa yang dilakukan dalam kaedah intermittent fasting akan membuatkan badan mendapat pengambilan kalori yang lebih sedikit daripada biasa. Akibatnya, badan akan memproses rizab lemak menjadi tenaga supaya berat badan akan berkurangan.

2. Mengurangkan risiko diabetes
Puasa akan membantu hormon insulin menjadi lebih sensitif terhadap paras gula dalam darah untuk diproses menjadi tenaga. Justeru, dengan cara itu, paras gula dalam darah dapat lebih terkawal.

3. Menjaga kesihatan jantung
Intermittent fasting juga boleh membantu anda mengekalkan kesihatan jantung. Puasa untuk jangka masa tertentu (semasa puasa berselang) difahamkan dapat mengurangkan tahap kolesterol jahat yang terkumpul dalam badan. Jadi, ia membolehkan jantung mengepam darah secara optimum dan kesihatan badan akan terjaga.

Cara melakukan intermittent fasting:
Anda boleh menetapkan sendiri kaedah dan tempoh intermitten fasting. Bagaimanapun, beberapa kaedah dan tempoh berpuasa yang popular dijalankan pada diet puasa berselang adalah seperti berikut:

Puasa had masa harian (kaedah 16/8): mengambil makanan untuk tempoh 8 jam, diikuti dengan berpuasa selama 16 jam. Sebagai contoh, anda boleh mula mengambil makanan pada pukul 11 ​​pagi hingga 7 malam (8 jam waktu makan), yang kemudian diikuti dengan berpuasa pada pukul 7 malam hingga 11 pagi keesokan harinya (16 jam berpuasa).

Puasa 5:2: mengambil bahagian makanan biasa selama 5 hari dan berpuasa atau mengehadkan penggunaan kalori di bawah 500 kalori selama 2 hari dalam 1 minggu.

Puasa selang seli: makan bahagian makanan biasa satu hari, kemudian sama ada berpuasa sepenuhnya atau makan hanya makanan rendah kalori (di bawah 500 kalori) pada hari berikutnya.

Diet worrior: makan buah-buahan dan sayur-sayuran pada waktu siang, kemudian teruskan makan makanan biasa pada waktu malam.

Sumber: SiloamHospitals

BACA: Tak Sentuh Nasi Gara-Gara Nak Turunkan Berat, Emma Maembong Akui ‘Crancky’ Sebab Tahan Lapar – “Bukan Mudah…”​