"Meskipun ku tak siap untuk merindu, Ku tak siap tanpa dirimu, Kuharap terbaik untukmu," berikut merupakan potongan syair yang dinyanyikan para anak kapal KRI Nanggala-402 yang disahkan meninggal dunia dalam tragedi yang cukup menyayat hati di bulan Ramadan ini.

Video dengan durasi 22 saat yang memaparkan sembilan kru dipercayai kru dari kapal selam KRI Nanggala 402 itu mendendangkan lagu tersebut dengan salah seorang daripada mereka bermain gitar dalam sebuah ruangan kecil menjadi tular di media sosial.

Sedikit informasi mengenai lagu Sampai Jumpa, ia merupakan lagu milik grup Indonesia dengan tiga anggota yang memakai nama Erix Soekamti. Penggarapan album ini dilakukan di Gili Sudak, Nusa Tenggara Barat.

Vokalis kumpulan ini bernama Endank Soekamti.

Sampai Jumpa adalah lagu terakhir yang dirakam dalam album mereka yang berjudul Soekamti Day. Namun, ia kemudian dijadikan single pertama dalam album yang dirilis pada tahun 2016
.

Muzik videonya pula hanya memaparkan seorang wanita bisu dan chord lagu tersebut yang setakat ini telah ditonton lebih 18 juta kali.

Sampai Jumpa juga telah dinyanyikan dalam banyak versi oleh penyanyi Republik tersebut dan juga peminat dalam laman YouTube.

A post shared by Erix Soekamti (@erixsoekamti)


Menurut Endank seperti dilaporkan CNNIndonesia, lagu Sampai Jumpa memang selalu menjadi anthem perpisahan bagi kebanyakan pendengar.

Dia yang mengulang naik video yang viral di akauan Instagramnya, @erixsoekamti turut menyampaikan salam belasungkawa buat kesemua 53 anak kapal KRI Nanggala 402 telah meninggal dunia.

"Sempat berfikir adakah mereka selalu melakukan ini setiap sebelum bertugas menyelam.

"Semoga lagu ini benar benar boleh menjadi pesan pahlawan untuk keluarga yang ditinggalkan.

"Selamat jalan pahlawan," tulisnya bersama emoji hati.

Terdahulu, Panglima Angkatan Tentera Nasional Indonesia (TNI), Hadi Tjahjanto mengumumkan dalam sidang media kesemua 53 anak kapal meningga dunia selepas beberapa bahagian kapal selam itu ditemui hasil penelitian dasar laut.

Sebelum itu, pada 3.46 pagi Rabu (21 April 2021), KRI Nanggala melaksanakan penyelaman, kemudian pada 4 pagi bersiap sedia untuk melakukan penembakan torpedo.

Bagaimanapun, pada 4.25 pagi selepas arahan kebenaran penembakan diberikan, komunikasi dengan Nanggala telah terputus di perairan Bali.

Berikut lirik lagu Sampai Jumpa

Datang akan pergi
Lewat kan berlalu
Ada kan tiada
Bertemu akan berpisah

Awal kan berakhir
Terbit kan tenggelam
Pasang akan surut
Bertemu akan berpisah

Heii Sampai jumpa dilain hari
Untuk kita Bertemu lagi
Ku relakan dirimu pergi

Meskipun Ku tak siap untuk merindu
Ku tak siap Tanpa dirimu
Ku harap terbaik untukmu

Dududu Dudududu

Datang akan pergi
Lewat kan berlalu
Ada kan tiada
Bertemu akan berpisah

Awal kan berakhir
Terbit kan tenggelam
Pasang akan surut
Bertemu akan berpisah