Tiada kluster daripada perayaan Hari Raya Aidiladha dari rakyat Selangor, sebaliknya penyumbang utama adalah daripada sektor perkilangan.

Demikian jelas Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Selangor, Datuk Dr Sha’ari Ngadiman dalam sidang media khas Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada Jumaat.

"Dari segi trend kes dikesan dalam negeri Selangor, kalau kita lihat penyumbang kes utama yang pertama ialah sektor perkilangan sebanyak 96 kluster bersamaan 54 peratus dari kluster perkilangan, diikuti kluster perkhidmatan, kluster tapak bina, perniagaan dan kelima adalah komuniti.

"Kluster-kluster lain menunjukkan kes amat sedikit.

"Kalau kita lihat trend berkenaan, kami juga cuba melihat adakah trend ini berkaitan dengan berkaitan sambutan hari raya sebelum ini, kita dapati tiada kluster sambutan hari raya.

"Bermaksud rakyat berada di Selangor amat akur dengan SOP dinyatakan dalam masa sambutan Hari Raya Aidiladha," jelasnya.

Mengulas lanjut Dr Sha’ari turut memaklumkan, daripada jumlah kes harian yang dicatatkan di negeri itu, sebanyak 40 peratus daripada kontak rapat.

Ia diiikuti 22 peratus kes bergejala, 20 peratus kalangan pekerja dan 14 peratus daripada kluster bukan pekerja.

Mengulas mengenai kluster perkilangan tambah Dr Sha'ari, penularan berlaku apabila pekerja tidak mematuhi SOP di luar kawasan kilang.

"Jadi kalau dikatakan, adakah semua kes daripada perkilangan, tidak.. tetapi kes yang ada kluster.

"Mungkin SOP mereka dipatuhi, tetapi selepas (pekerja) balik, mereka tidak patuh SOP dan apabila pergi balik ke kilang berlaku penularan.

"Bukan punca di kilang, majoriti mematuhi SOP di kilang, mungkin transmisi di luar kilang.

"Mereka balik semula ke kilang, ini saya rasa berlaku, sebab pematuhan di kilang amat bagus," katanya lagi.

Foto: Harian Metro