Begitulah kehidupan. Kita baik, ramai sayang. Kita jahat, pasti menjadi kebencian semesta alam. Justeru, buatlah sebanyak mungkin kebaikan di dunia ini, agar hasilnya dapat dituai di akhirat nanti. Dalam setiap doa yang kita panjatkan, pasti tidak pernah tertinggal permohonan untuk menjadi kaya, kaya dan kaya, kan?


Inilah doa paling digemari kebanyakan orang termasuk saya sendiri. Kita selalu melihat kekayaan itu sebagai modal paling penting untuk rasa sempurna dan sejahtera. Kita kata kalau kita kaya, kita akan bantu orang yang memerlukan. Kita janji lagi, dengan kekayaan itu nanti kita mahu menjadikannya sebagai aset kita di akhirat nanti. Tepatkah?




Kredit Foto: Google


Buat Kebaikan Kepada Orang, Jauh Lebih Tinggi Nilainya


Kita selalu mohon kekayaan supaya kita boleh tolong orang. Sama umpamanya, kalau kita dah kaya, barulah kita mahu sedekah. Seolah-olah kalau miskin, kita tidak mampu menyumbang apa-apa. Benarkah begitu? Sedangkan Rasulullah sendiri berpesan, jangan tunggu kaya untuk bersedekah. Malah, bersedekah tidak mungkin menjadikan seseorang itu miskin.


Jadi, kenapa kebanyakan kita suka bersikap tunggu dan bertangguh untuk berbuat kebaikan sesama makhluk? Ubahlah sedikit doa kita atau tambahkan dalam doa harian itu dengan harapan Allah berikan kemudahan untuk kita agar dapat membawa manfaat kepada orang lain. Jadikan kita orang yang sentiasa berpeluang untuk berbuat kebajikan.


Barangsiapa membantu keperluan saudaranya, maka Allah akan membantu keperluannya (HR Bukhari – Muslim)


Barangsiapa memudahkan orang lain yang sedang kesulitan niscaya Allah akan memudahkan baginya di dunia dan di akhirat (HR Muslim)



Kredit Foto: Google



Bagaimana Memberi Manfaat Kepada Orang