,
Hiburan

Amir Masdi Lancar Album Kedua AM:PM, Rakam 12 Lagu & MV Di UK!

Amri Hassan
13/10/2024
18:29 MYT
Penyanyi terkenal, Amir Masdi melancarkan album kedua yang diberi nama ‘AM:PM’, selepas kejayaan album solo pertama berjudul ‘Amir Masdi’ tahun lalu habis terjual dengan tiga kali cetakan.

BERITA TRENDING: "Saya Terlalu Sibuk!" - Amir Masdi Tak Sempat Fikir Fasal Cinta, Hanya Fokus Kerja Sahaja

Album ini juga menandakan satu lagi pencapaian besar dalam karier nyanyiannya selepas album pertama yang mendapat sambutan hangat dari kalangan peminat dan pengkritik muzik.
Dengan judul unik AM:PM, album ini merangkumi pelbagai emosi dan pengalaman hidup Amir Masdi. Pendengar akan dapat menikmati perjalanan muzik yang dinamik dan penuh variasi melalui lagu-lagu yang dicipta khas untuk membawa mereka melalui pengalaman emosi yang berbeza.
Menerusi album ‘AM:PM’ ini juga, Amir bukan sahaja mempersembahkan vokal mantapnya tetapi juga memperlihatkan kemampuannya sebagai pencipta lagu dan penerbit bersama penerbit terkemuka, Edry Abdul Halim.
Amir, 28, atau nama sebenar Amir Syazwan Masdi berkata album ini sebuah naskah yang sangat istimewa kerana diberi peluang untuk menulis lagu daripada ‘zero’ sehingga ia diterbitkan.

BERITA TRENDING: Amir Masdi Pernah Tak Dapat Payment Lepas Menyanyi – “Ketika Tidak Ada Bayaran, Masa Itu Tidur Di Studio”

Rakam lagu di UK

Menurutnya, kesemua lagu dalam album ini mula ditulis bersama komposer ternama, Edry Abdul Halim yang turut bertindak selaku penerbit pada November tahun lalu yang mana fasa satu membabitkan konsep, hala tuju dan apakah jenis lagu yang ingin ditulis.
“Pada Februari tahun ini, saya dan pasukan menggunakan duit yang kami kumpul hasil daripada persembahan yang saya buat selama ini untuk bergerak ke fasa seterusnya. Kemudian, pada bulan Mac kami terbang ke Manchester, United Kingdom untuk merealisasikan dan mengejar impian untuk terbitkan album kedua yang dirakam di Volta Lab Studios, Rochdale, Manchester.
“Sepanjang 18 hari berada di sana, kami tulis kesemua 12 lagu selain merakamkan vokal dan video muzik. Jadi, perjalanan untuk menghasilkan album ini sangat istimewa buat saya selain memberikan inspirasi buat saya untuk terus berkarya dan memberikan yang terbaik,” katanya.

Apa makna AM:PM?

Berkongsi mengenai pemilihan nama album, Amir berkata ia menggabungkan namanya Amir Masdi (AM) dan Projek Manchester (PM).
“Pada awalnya, kami namakan album ini sebagai Projek Manchester. Kemudian, sepanjang perjalanan dan proses rakaman album itu, kami dapat idea AM:PM. AM adalah Amir Masdi dan PM adalah Projek Manchester. Jadi, kami gabungkan menjadi AM:PM.
“Selain itu, AM:PM juga mencerminkan situasi sewaktu Edry berada di Manchester dan kami di Malaysia di mana ketika buat mesyuarat, masa di kedua negara berbeza. Kalau di sini siang, di sana pula malam.
“Seperkara lagi, album ini memuatkan sejumlah 12 lagu. Namun, saya lancarkan dulu bahagian AM pada bulan Oktober yang mengandungi enam lagu dan lagu-lagu pada bahagian PM pula bakal dilancarkan tahun depan. Saya merasakan ini satu lagi keunikan album ini,” katanya.
Album ‘AM’ memampilkan lagu-lagu “Luar Kotak”, “Calar”, “Take Me Home”, “Langit Biru”, “Bakal Kekasih” dan “Nur Cinta”.

BERITA TRENDING: Amir Masdi Memang Padu, Banggakan Malaysia Saat Duet Di Konsert Orkestra Dewa 19

Billboard highway

Menariknya, promosi album ini sudah dimulakan lebih awal apabila poster album ini dipaparkan di papan iklan gergasi atau Billboard di Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) Kelana Jaya dan Bukit Bintang sebulan sebelum album dipasarkan.
“Bagi saya, ini sesuatu yang sangat eksklusif bukan saja buat album ini tapi secara peribadi sepanjang kerjaya seni saya.
“Selain itu, pelbagai cenderahati istimewa seperti baju-T, lanyard, cawan, tote bag dan hoodie turut dihasilkan untuk mengiringi pelancaran album AM:PM ini,” katanya.
Selain dalam bentuk fizikal, album ini boleh distrim di semua platform penstriman muzik utama seperti Spotify, Apple Music dan YouTube Music.
Menariknya lagi, sebelum album dilancarkan lagi, lagu “Nur Cinta” telah dipilih sebagai lagu OST utama drama rantaian 36-episod, ‘Andai Tiada Dia’ terbitan Global Station yang akan bersiaran di Astro Ria setiap hari Isnin hingga Khamis jam 10 malam mulai 21hb. Oktober ’24.
Album yang diterbitkan oleh AR United Music, syarikat rakaman milik Amir sendiri dan diedarkan oleh Nova Music itu dilancarkan secara rasmi pada satu majlis istimewa yang diadakan di Hard Rock Cafe Kuala Lumpur pada 12 Oktober 2024.
Siaran perdana video muzik rasmi “Nur Cinta”, single peneraju dari album ‘AM’ akan berlangsung pada 12 Oktober jam 8 malam di saluran YouTube ‘Nova Music Videos.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Aisyah Aziz Mengaku Panas Bila Pakai Tudung - “Kadang-Kadang Saya Marah…”

gempak
12/10/2024
15:55 MYT
Penyanyi Aisyah Aziz mendedahkan dia sering menerima kritikan mengenai gaya pemakaian hijabnya.
Hiburan

Menyanyi Sambil Belanja ‘Six Pax’, Rain Buat Peminat di BSMF Tak Keruan

gempak
12/10/2024
11:55 MYT
Apa yang membuatkan penonton tidak senang duduk apabila penyanyi itu mula "belanja" otot badannya ketika menyanyikan lagu La Song.
Hiburan

Trio KRU Muncul Kembali dengan Album Kaset - “Kami Pun Rindu Nak Nyanyi Bersama-Sama”

gempak
10/10/2024
14:55 MYT
Rasa rindu peminat kepada kumpulan trio adik-beradik terkenal KRU bakal terubat apabila mereka bakal muncul kembali dengan single terbaru berjudul Kaset, yang akan dilancarkan pada November ini.
Hiburan

Datuk Zainalabidin 40 Tahun Menyanyi Tak Pernah Miming: “Saya Penyanyi Bagus…”

gempak
09/10/2024
20:35 MYT
Datuk Zainalabidin adalah seorang penghibur yang telah melontarkan vokal bertenaganya sejak sekitar tahun 1970-an.
Hollywood

Boyz II Men Kembali Ke Kuala Lumpur Tahun Depan!

gempak
09/10/2024
19:40 MYT
Kumpulan legenda R&B, Boyz II Men akan kembali ke Kuala Lumpur sempena Boyz II Men Live In KL di Megastar Arena pada 25 Mei 2025.
BorakSeeni