,
Sukan

Didakwa Sebagai Transgender, Kenali Petinju Wanita Kontroversi Imane Khelif

Firdaus
02/08/2024
06:02 MYT
Berjaya menumpaskan lawan dalam masa hanya 46 saat, petinju Imane Khelif tular di media sosial berikutan kemenangannya dalam pertandingan tinju wanita di Olimpik Paris pada 1 Ogos 2024.

Kemenangan Penuh Kontroversi

Bagaimanapun, kemenangan Imane diselebungi kontroversi apabila dikatakan atlet dari Algeria itu secara biologinya adalah seorang lelaki.
Oleh kerana fizikalnya membuatkan ramai orang dibelenggu pertanyaan, berikut merupakan biodata Imane Khelif:
Permulaan Hidup
Imane Khelif dilahirkan pada 2 Mei 1999 dan berasal dari Tiaret, sebuah perkampungan di barat laut, Algeria.
Semasa dia masih bersekolah, Imane terpaksa ke kampung sebelah untuk menghadiri sesi latihan dan menjual besi tua untuk membayar tiket bas.
Ayahnya juga difahamkan tidak bersetuju dengan penyertaannya dalam sukan tinju kerana merasakan ia bukan aktiviti yang sesuai untuk anak perempuan.
Permulaan Karier
Imane Khelif memulakan kariernya dalam Kejuaraan Tinju Wanita Dunia AIBA 2018 di New Delhi, di mana dia tersingkir di peringkat pertama dan berada di peringkat ke-17.
Pada tahun 2019, Imane mewakili Algeria dalam Kejuaraan Tinju Dunia Wanita AIBA di Rusia dan menduduki peringkat ke-33 setelah dikalahkan oleh Natalia Shadrina di pusingan pertama.
Manakala pada Olimpik Musim Panas 2020 di Tokyo, Imane mewakili Algeria dalam kelas ringan tetapi ditewaskan oleh Kellie Harrington dari Ireland ketika pusingan separuh akhir.
Pada Kejuaraan Tinju Dunia Wanita IBA 2022, Imane menjadi petinju wanita Algeria pertama yang memasuki pusingan akhir setelah mengalahkan Chelsey Heijnen dari Belanda.
Penyertaan Dalam Kejuaraan Tinju Dunia Wanita Dibatalkan
Pada Mac 2023, penyertaan Imane dibatalkan sebelum pertarungan pingat emas di Kejuaraan Tinju Dunia Wanita IBA 2023 kerana gagal memenuhi kriteria kelayakan.
Dilaporkan bahawa penyertaan Imane terbatal disebabkan oleh kadar testosteron yang tinggi.
Ujian DNA menunjukkan bahawa Khelif memiliki kromosom XY, yang menyebabkan dia dikeluarkan daripada acara sukan tersebut.
Bukan Trangender?
Memetik laporan Forbes, Jawatankuasa Olimpik telah mengesahkan bahawa Imane bukanlah seorang transgender sebaliknya memiliki kelainan perkembangan seks (DSD), yang menyebabkan beberapa wanita memiliki kromosom XY dan kadar testosteron yang tinggi.
Di Algeria, identiti transgender dilarang, dan perubahan jenis kelamin pada dokumen identiti diri untuk beralih ke jenis kelamin lain tidak dibenarkan.
Pada tahun 2024, Komite Olimpiade Internasional (IOC) membenarkan Imane untuk menyertai Olimpik Paris 2024 setelah dirinya mematuhi semua syarat dan peraturan yang diperlukan.
Sekadar info, nama Imane Khelif muncul semula minggu ini selepas menewaskan Angela Carini dari Itali dalam masa 46 saat pada Sukan Olimpik Paris 2024.

BERITA TRENDING:Olimpik Paris 2024: Atlet Wanita Itali Tarik Diri, Dakwa Petinju Algeria Seorang Lelaki

​BERITA TRENDING:Olimpik Paris 2024: Mara Ke Suku Akhir, Lee Zii Jia Bakal Lawan Sahabat Karib Sendiri, Anders Antonsen

​BERITA TRENDING:Olimpik Paris 2024: Pearly-Thinaah Lakar Sejarah Ke Separuh Akhir

​BERITA TRENDING:Olimpik Paris 2024: Atlet Mengomel Makanan Yang Disediakan Kurang Perisa

Selepas menentang Carini, Imane Khelif dijadualkan menentang Luca Hámori dari Hungary pada suku akhir Tinju Olimpik Paris 2024 dalam Kelas 66 kg Wanita pada 3 Ogos 2024.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Sukan

Pearly-Thinaah Juara Terbuka Hong Kong

gempak
15/09/2024
08:10 MYT
Beregu wanita negara, Pearly Tan-M Thinaah muncul juara Terbuka Hong setelah menewaskan pilihan kedua dari China, Liu Sheng Shu-Tan Ning secara straight set sebentar tadi.
Berita

Wanita Guna Anak Buat Konten POV ‘Suami’ Di TikTok Undang Pelbagai Reaksi Netizen - “Kak, Tak Elok Buat Video Macam Itu…”

gempak
14/09/2024
00:55 MYT
Menerusi tinjauan Gempak, ada beberapa video yang dimuat naik oleh pemilik TikTok berkenaan menjadikan anaknya sebagai konten ‘Point of View ‘(POV) di mana dia cuba menggambarkan remaja lelaki itu sebagai suami.
Hiburan

7 Tahun Kahwin, Fazura Fail Cerai Terhadap Fattah Amin

gempak
13/09/2024
04:38 MYT
Aktres dan usahawan Nur Fazura Sharifuddin dilaporkan telah memfailkan permohonan cerai terhadap suami, pelakon Fattah Amin, pagi tadi selepas tujuh tahun berkahwin.
Sukan

Jojo Ghazali Dedah Patah Tangan 6 Minggu Sebelum Tumbangkan Josue Cruz

gempak
09/09/2024
13:22 MYT
Jaguh Muay Thai negara, Muhamad Johan Ghazali Zulfikar mendedahkan dia patah tangan sebelum pertarungan dengan Josue Cruz dalam aksi ONE 168: Denver pada Sabtu.
Terkini

Pengapit Lupa Jalan, Pengantin Wanita Drive Sendiri Kereta Pergi Menikah!

gempak
09/09/2024
07:55 MYT
Gelagat seorang pengantin wanita mengambil alih 'stereng' daripada rakannya yang juga pengapit mencuit hati netizen.