Kes pembunuhan Vina dan teman lelakinya Eky terus menarik perhatian umum. Terbaharu, gambar yang didakwa sebagai tangkapan skrin CCTV di sekitar Jalan Flyover Talun, Kabupaten Cirebon, tempat mayat Vina dan Eky dibuang pada 2016, viral di media sosial.

Berikut adalah siri fakta yang berkaitan dengan keterujaan mengelilingi peredaran tangkapan skrin CCTV yang didakwa apabila insiden berdarah itu berlaku, seperti yang diringkaskan oleh portal berita Viva:

Akaun TikTok yang memuat naik

Foto-foto ini telah dimuat naik oleh akaun TikTok ANONYMOUS pada hari Jumaat, 2 Jun 2024. Dalam muat naik itu, ANONYMOUS hanya memberikan kapsyen dalam bentuk beberapa hashtags: #YourAnonNews, #OpVinaAndEky, dan #Anonymousnism.

Foto-foto tersebut mempunyai kapsyen ‘Sept - Jan 2016’, menunjukkan bahawa rakaman CCTV itu diambil antara September dan Januari 2016. Gambar hitam putih itu menunjukkan sekumpulan lelaki menunggang motosikal di sekitar Jembatan Talun.

ARTIKEL BERKAITAN: Selepas Filem Vina: Sebelum 7 Hari Tular, Suspek Rogol & Bunuh Yang ‘Hilang’ 8 Tahun Lalu Ditahan!

Sekumpulan lelaki itu kelihatan menunggang motosikal bersama. Selain itu, terlihat kelibat beberapa lelaki menaiki motosikal di jalan raya yang disyaki kuat menjadi lokasi pembuangan Vina dan Eky selepas diseksa oleh Pegi dan rakan-rakannya.

Tidak pernah dibawa ke perbicaraan

Mengenai pengedaran CCTV ini, Titin Prialianti, peguam Saka Tatal, salah seorang suspek kes pembunuhan Vina dan Eky berkata, CCTV berkenaan tidak pernah dikemukakan semasa perbicaraan. Ketika itu, polis menyatakan bahawa rakaman CCTV sedia ada kekurangan pencahayaan sehingga terlalu gelap.

“Kami sebagai wakil undang-undang bertanya mengenai isu CCTV kerana disahkan terdapat 5 atau 7 CCTV dari Jalan Perjuangan ke Jejambat Talun,” kata Titin.

“Seorang saksi polis mengatakan CCTV tidak dapat dilihat kerana gelap, manakala seorang lagi saksi mengatakan CCTV tidak boleh dibuka kerana tiada pakar yang boleh membukanya di Polis Cirebon,” sambungnya.

Selepas lapan tahun berlalu, rakaman CCTV itu muncul semula. Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan sama ada rakaman itu tulen atau hasil manipulasi pihak tidak bertanggungjawab.

Kata pakar forensik digital

Menjawab tangkapan skrin CCTV yang viral, pakar forensik digital Pratama Persada mengulas dan meragui kesahihan rakaman tersebut. Menurut Pratama, alat storan rakaman CCTV biasanya tidak bertahan lama.

ARTIKEL BERKAITAN: 8 Tahun Berlalu, Linda Didakwa Kerasukan Arwah Vina Sekali Lagi… Namun Netizen Susah Nak Percaya!

“Apabila kejadian itu berlaku lapan tahun lalu, saya tidak fikir ada DVR (Perakam Video Digital) atau alat rakaman CCTV yang boleh bertahan sehingga lapan tahun,” jelas Pratama Persada dalam temu bual dengan akaun YouTube tvOneNews pada Isnin, 3 Jun 2024.

“Maksimum hanya 30 hingga 60 hari jika kapasiti memori besar, selepas itu ia akan dipadam secara automatik,” tambahnya.

Pratama juga menambah bahawa jika pegawai penguatkuasa undang-undang berjaya mendapatkan rakaman CCTV pada 2016, rakaman itu boleh dianalisis dengan bantuan teknologi.

“Kalau gelap kita boleh cerahkan, kalau bunyi tak boleh dengar kita boleh tingkatkan kualiti bunyi.

“Terdapat banyak teknologi yang boleh kita gunakan selagi fail asal ada,” katanya.

Ilustrasi pengguna telefon bimbit

Pratama turut mengingatkan orang ramai supaya tidak segera mempercayai maklumat yang tersebar di media sosial kerana terdapat banyak teknologi yang boleh digunakan untuk memanipulasi maklumat.

ARTIKEL BERKAITAN: Kes Zayn Rayyan: Pengasuh Bersama Dua Individu Dipanggil Polis

Menurutnya, bagi memastikan kesahihan rakaman CCTV dalam kes Vina, data fizikal diperlukan, bukan sekadar tangkapan skrin.

Seperti yang diketahui, kes pembunuhan Vina dan Eky masih belum selesai sepenuhnya. Selepas filem "Vina: Sebelum 7 Hari" menjadi viral, Polis Wilayah Jawa Barat kembali menyiasat kes ini selepas lapan tahun.

Pihak polis bertindak pantas dan telah menahan salah seorang pelarian dalam kes pembunuhan Vina Cirebon bernama Pegi Setiawan alias Perong. Bagaimanapun, orang ramai mengesyaki bahawa Pegi bukanlah pelaku sebenar yang membunuh Vina dan Eky. Kini orang ramai masih menunggu polis mendedahkan kes ini secara menyeluruh.

Sumber: Viva

Korang dah tengok filem pilihan nombor satu di GSC, The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.