Pengasas jenama kosmetik tempatan terkenal, Datuk Seri Alha Alfa mahu menangkis stigma masyarakat yang menganggap kerjaya sebagai jurusolek bersifat 'low class'.

Justeru Alha atau nama sebenarnya Al Halim Al Fadzil, beliau mahu menaikkan karier jurusolek sebagai sebuah kerjaya profesional dan mempunyai prestij tersendiri bersandarkan kemahiran serta taraf pendidikan diperolehi.

"Sepanjang penglibatan saya di bidang ini selama 10 tahun, saya melihat make up artist atau lebih dikenali sebagai MUA mempunyai potensi diangkat sebagai kerjaya profesional seperti karier profesional lain.

"Namun stigma masyarakat yang melihat kerjaya ini sebagai 'kerjaya jalanan', atau menggelarnya sebagai 'kerja mak andam' sedangkan kepakaran jurusolek kita sudah diperakui di peringkat antarabangsa.

"Sebagai seorang graduan universiti, saya melihat pengiktirafan akademik adalah perkara paling mustahak untuk membuka mata masyarakat bahawa kerjaya MUA bukan ' low class'," katanya kepada Gempak.

Mahu kerjaya solekan tanah air terus diangkat ke tahap lebih tinggi, Alha kini memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Universiti MAHSA (MAHSA) dan merancang untuk mewujudkan program pendidikan dalam peringkat Diploma Seni Solekan dan Kecantikan.

"MoU ini adalah perjanjian persefahaman untuk menjalin kerjasama lebih erat dari segi kemahiran dan akademik dalam pengajaran, latihan, penyelidikan dan pembangunan produk dengan merangkumi program pengajian, pertukaran maklumat serta perkongsian kepakaran.

"Kerjasama ini juga melibatkan pertukaran penyelidik, tenaga pengajar dan para pelajar di samping penganjuran persidangan kecantikan dan kesihatan di peringkat domestik dan antarabangsa.

"Sudah pasti Alha Alfa Cosmetics di bawah AARLSB sangat berbesar hati mendapat kepercayaan untuk mengukuhkan jalinan kepakaran kami dengan Universiti MAHSA, seterusnya memperincikan perancangan lebih besar selepas ini.

"Lebih istimewa, kami mempunyai perancangan mewujudkan program Diploma di dalam bidang seni solekan dan kecantikan bagi membantu jurusolek Malaysia yang selama ini tercari-cari pengiktirafan akademik di peringkat universiti," katanya.

Alha yang juga Pengarah Eksekutif Alha Alfa Rich Legacy Sdn Bhd (AARLSB) ditemui selepas majlis menandatangani MoU bersama Universiti MAHSA yang diwakili Naib Canselornya, Profesor Datuk Dr Ikram Shah Ismail dengan disaksikan Pro-Chancellor dan Pengerusi Eksekutif Kumpulan MAHSA, Tan Sri Dr Haji Mohamed Haniffa Haji Abdullah serta Pengarah Urusan AARLSB, Mohd Al Fareed Mohd Al Fadzil.

Pada majlis sama, usahawan yang turut meluaskan empayar perniagaannya di Dubai dan Indonesia itu turut dianugerahkan Profesor Adjung daripada universiti tersebut.

Sebagai permulaan, sesi penerangan menerusi program jelajah seluruh Malaysia termasuk di Sabah dan Sarawak bakal berlangsung pada bulan ini dan seterusnya ke seluruh negara.

Butiran lanjut tentang jelajah ini boleh didapati di platform media sosial Alha Alfa dan Universiti MAHSA.