,
Sukan

Kami Berkawan Baik, Saya Malu Dengan Nakano - Shah Firdaus

Gempak
14/08/2024
03:50 MYT
Pelumba berbasikal trek Jepun meluahkan rasa terkejut dengan sikap rakyat Malaysia apabila media sosialnya diserang netizen negara baru-baru ini.
"Saya ingat orang Malaysia baik-baik'. Saya macam, malunya!"

Berkawan baik

Mesej tersebut dihantar Shinji Nakano kepada pelumba berbasikal negara, Muhammad Shah Firdaus Sahrom, yang berasa malu dengan insiden di media sosial itu.
Tindakan warganet Malaysia itu susulan insiden perlanggaran ketika aksi final acara keirin Sukan Olimpik 2024 di Paris.
Sebahagian mereka mendakwa Nakano menjadi punca perlanggaran sehingga memusnahkan impian Shah Firdaus untuk menamatkan saingan di podium.
Shah Firdaus berkata dia dan Nakano bersahabat baik, selain mendedahkan permohonan maaf daripada akaun TikTok pelumba negara Matahari Terbit itu adalah palsu.
"Malam semalam (Isnin) Nakano mesej saya kata kena serang (di akaun media sosial). Saya pun tak tahu, apabila tengok, sudah berpuluh ribu komen.

"Apabila ke Jepun, dia layan saya dengan baik," katanya ketika ditemui media di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) semalam.

Shah Firdaus menjelaskan insiden perlanggaran dalam acara keirin adalah biasa dan hubungan sesama pelumba adalah akrab.
"Saya harap netizen berhenti sebab ia menjejaskan kami. Perkara ini memang berlaku (perlanggaran), ada 'body contact' dan ia biasa dalam keirin.
"Sebenarnya dia tak berniat nak 'hentam' saya, itu sebab 'G-force'. Bila ada 'body contact', ia nampak seperti dia naik tetapi dalam keirin benda itu biasa, tinggal jatuh atau tidak sahaja," katanya.

ARTIKEL BERKAITAN: Pingat Gangsa Olimpik Paris 2024 Bernilai RM57.81

ARTIKEL BERKAITAN: Rindu Yang Teramat, Jiggy Tak Sabar Nak Jumpa Dhabitah Sabri - “Saya Bawa Diri Untuk Dia, Lain Semua Standby Dekat Rumah”

ARTIKEL BERKAITAN: Netizen ‘Edit’ Gambar Dhabitah Sabri, Jiggy Mahu Teruskan Tindakan Undang-Undang - “Benda Itu Sudah Jadi perkara Mengaibkan…”

ARTIKEL BERKAITAN: Olimpik Paris 2024 Gagal? Hamidin Minta Semua Pihak Berpijak Di Bumi Nyata

ARTIKEL BERKAITAN: Pengulas Sukan Khairil Azwa Tak Sangka Tular, Ramai Tekejut Lepas Tahu Wajah Sebenar - “Mereka Gambarkan Saya Tua, Badan Berisi & Kepala Botak”

Dalam aksi final keirin di Velodrom Saint-Quentin-en-Yvelines, Shah Firdaus berpeluang untuk meraih gangsa ketika saingan menuju penamat.
Namun, berlaku perlanggaran dengan Nakano yang mengakibatkannya terjatuh dan menamatkan saingan di tempat keempat sebelum diturunkan ke tangga keenam.
Insiden tersebut mencetuskan marah warganet negara yang kemudian menyerang akaun media sosial Nakano.

Mohon maaf

Susulan serangan berkenaan, muncul satu hantaran permohonan maaf kepada Malaysia menerusi akaun TikTok yang kononnya milik pelumba Jepun itu.
"Itu bukan TikTok dia (Nakano), dia cakap perkara itu dengan saya. Kami jumpa selepas perlumbaan... (akaun) TikTok itu.
"Biasalah orang buat cerita. Saya dengan dia ok sahaja dan tak ada masalah.
"Keirin biasa, ada 'body contact', cuma mungkin daripada mata penonton macam dia sengaja. Tetapi memanglah, semua orang nak menang. Jadi tak ada dendam apa-apa.
"Saya terasa, dia ingat orang Malaysia baik-baik sebab saya baik dengan dia. Bila dia berasa begitu, saya rasa serba salah," ujarnya lagi.
Sumber: Sinar Harian menerusi Stadium Astro
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Sukan

Pelumba Basikal Trek Jepun Shinji Nakano Mohon Maaf - "Jangan Hina Nama Keluarga Saya"

gempak
12/08/2024
17:50 MYT
Pelumba basikal trek Jepun, Shinji Nakano, memohon maaf, atas insiden pelanggaran dengan wakil negara, Shah Firdaus Sahrom, yang meragut peluang membutirkan pingat dalam acara final keirin Sukan Olimpik Paris 2024 kelmarin.
Sukan

Shah Firdaus Gesa Netizen Henti Serang Atlet Jepun Shinji Nakano

gempak
12/08/2024
17:16 MYT
Pelumba basikal trek negara, Shah Firdaus Sahrom, menggesa rakyat Malaysia untuk berhenti menyerang Shinji Nakano, menegaskan wakil Jepun itu tidak sengaja melakukan pelanggaran dalam aksi final keirin Sukan Olimpik Paris semalam.
Sukan

Olimpik Paris 2024: "I'm sorry Malaysia" - Shah Firdaus Sukar Terima Impian Pingat Berkecai Dalam Beberapa Saat

gempak
12/08/2024
02:25 MYT
Atlet berbasikal trek negara, Muhammad Shah Firdaus Sahrom memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana kegagalan beliau menyumbang pinga padat final acara keirin lelaki di Sukan Olimpik Paris 2024, semalam (Ahad).
Viral

Rempuh Shah Firdaus, Ruang Media Pelumba Basikal Jepun Tak Henti Diserang Netizen!

gempak
12/08/2024
01:37 MYT
Media sosial pelumba berbasikal trek Jepun, Shinji Nakano diserang ‘netizen’ Malaysia susulan didakwa menjadi punca Muhammad Shah Firdaus Sarom terjatuh sekali gus terlepas pingat di pentas Sukan Olimpik Paris 2024.
Sukan

Olimpik Paris 2024: "Saya Dah Janji Bawa Ibu Bapa Pergi Umrah" - Shah Firdaus

gempak
11/08/2024
18:48 MYT
"Saya dah janji nak bawa ibu bapa pergi Umrah," kata pelumba berbasikal trek negara, Shah Firdaus Sahrom, yang terkilan tidak dapat membawa pulang pingat buat Malaysia dari Sukan Olimpik Paris 2024 walaupun peluang itu sudah berada di depan matanya.