Gempa bumi yang telah mengorbankan puluhan ribu nyawa di Turkiye terus meningkat selepas 10 hari bencana tersebut melanda.

Salah seorang mayat yang baru ditemui dalam bencana tersebut dan tertimbus di bawah runtuhan adalah pemain bola sepak, Christian Atsu, lapor BBC.

Atsu merupakan pemain antarabangsa Ghana yang dilaporkan hilang sejak 6 Februari lalu di apartment miliknya yang terletak di Antakya, Hatay.

Pemian berusia 31 tahun itu menyertai pasukan Hatayspor dan pernah bermain dalam Premier League bersama pasukan Everton, Chelsea dan Newcastle.

Khabar kematian Atsu dalam bencana tersebut membekaskan luka yang cukup mendalam bagi pasukan bola sepak dan rakan seperjuangan yang lain.

“Tidak ada kata yang dapat menggambarkan kesedihan kami. Kami tidak akan melukakan kamu, Atsu. Bersemadilah dengan tenang manusia cantik,” cuit pasukan Hatayspor melalui Twitter rasmi mereka.

Agen Atsu, Nana Sechere yang berada di Hatay juga mengesahkan berita duka itu di Twitter pada Sabtu.

“Dengan hati yang sangat berat kami mengumumkan berita kematian Christian Atsu. Mayatnya ditemui di bawah runtuhan pagi ini.

“Ucapan duka buat seluruh keluarga dan terima kasih buat semua yang telah menyokong kariernya selama ini,” tulis Sechere.

Atsu menyertai pasukan Hatayspor pada September 2022 selepas habis musim bersama pasukan daripada Arab Saudi, Al-Read.

Dia pernah membantu negaranya, Ghana untuk berada dalam Africa Cup pada tahun 2015. Terdahulu Atsu bermain untuk Chelsea pada 2013 dan dipinjamkan ke Newcastle pada 2016.

“Seorang pemain yang berbakat besar dan individu yang istimewa. Kami sangat berduka dengan berita kematian Christian Atsu dalam bencana gempa bumi di Turkiye,” cuit Twitter rasmi Newcastle.

Terdahulu, penjaga gol Turkiye, Ahmet Eyup Turkaslan disahkan telah meninggal dunia dua hari selepas dilaporkan hilang setelah gempa bumi dengan magnitud 7.8 menggoncang selatan Turkiye dan utara Syria.

Setakat berita ini ditulis, sebanyak lebih 40,000 nyawa telah dilaporkan meninggal dunia dalam bencana yang berlaku pada 6 Februari 2023 lalu.

Kredit Foto: Getty Images