Isu usahawan sensasi, Datuk Seri Aliff Syukri seakan-akan tidak berakhir apabila koreografer, Hanafi Rosdi turut memberi pandangan berkaitan sedutan video lagu raya yang menjadi bualan hangat baru-baru ini.

Jatuhkan Martabat Penari?

Menurut Hanafi dari perspektif seorang penari, tindakan Aliff Syukri itu disifatkan sebagai menjatuhkan martabat pekerjaan tersebut.

"Isunya adalah video yang dibuat melibatkan ramai penari akan terkena tempiasnya. Setiap tahun dia akan menggunakan penari dalam klip video dia untuk tujuan viral.

"Bila viral pasal penari-penari buat perkara-perkara yang tidak baik, perspektif orang ramai terhadap karier sebagai penari ni pun secara tak langsung jadi negatif, sedangkan ada penari di luar sana yang berusaha mengangkat dan memperjuangkan seni tari," katanya.

Tak Salahkan Aliff Syukri Seratus Peratus

Dalam pada itu, Hanafi juga mengakui kesalahan yang dibuat bukannya hanya daripada pihak Aliff sahaja, sebaliknya penari-penari yang terlibat boleh berfikir tentang implikasi buruk yang diterima berhubung dengan video berkenaan.

"Tapi dalam soal ni sebenarnya, saya tak boleh seratus peratus salahkan Datuk Aliff sebab di klien. Penari ni pun sepatutnya kena sedar kerana tahun lepas dah dikritik teruk atas kejadian yang sama. Penari sepatutnya boleh berfikir sebelum menerima mana-mana tawaran.

"Sebagai penari sepatutnya boleh bagi pendapat yang sesuai kepada klien untuk membantu dia buat sesuatu benda yang lebih baik," kongsinya.

Harap Aliff Syukri Lebih Matang

Sementara itu, Hanafi turut menitipkan kata-kata pesanan buat Aliff Syukri di mana dia berharap usahawan berkenaan berfikiran lebih 'matang' dalam mencipta konten.

"Saya harap dia boleh berfikiran matang dan dia tak boleh fikir tentang dia sahaja. Dia seorang figura awam dan dikenali.

"Saya harap bila dia keluarkan video selepas ini dia tak buat lagi benda macam ni. Sebab dia kena jaga sensitiviti orang ramai kerana banyak generasi yang menonton," ulasnya.

Sekadar info, Hanafi pernah terlibat sebagai koreografer dalam rancangan-rancangan terkenal seperti Gegar Vaganza dan The Masked Singer Malaysia.

Terdahulu, perkongsian sedutan lagu raya yang dibuat oleh Aliff Syukri menerusi akaun Instagramnya mengundang kecaman netizen.

Menerusi hantaran tersebut, Aliff memuat naik satu babak daripada muzik videonya yang menampilkan dia dan beberapa penari mengenakan kostum yang terlalu aneh untuk dikaitkan dengan kedatangan bulan Syawal.

Tidak hanya kostum ketat mengikut bentuk badan, gaya persembahan dia serta penari-penarinya juga menjadi bahan kritikan daripada ramai pihak.

BERITA TRENDING: Cemar Kesucian Ramadan, Fahmi Fadzil Minta SKMM Teliti Video Aliff Syukri!

BERITA TRENDING: Amin Idris Gesa Boikot Lagu Aliff Syukri - “Dah Tiba Masa Kita Ajar Dia”