,
Hiburan

Pernah Berdepan 3 Pertuduhan Akibat Hantaran Di Laman Sosial, Pelawak Rizal Van Geyzel Kini Lebih Teliti Upload Video Jenaka

Ainun
12/09/2024
11:55 MYT
Pelawak Rizal Van Geyzel mengambil iktibar selepas berdepan pertuduhan berkaitan hantaran video yang menyentuh sensitiviti kaum di Malaysia pada Julai 2022.
Tiada lagi kecaman yang diterima, Rizal, atau nama sebenarnya Muhammad Rizal Johan Van Geyzel, 41, bagaimanapun berkata dia kini lebih berhati-hati dalam memuat naik video di media sosial.
“Saya rasa apa yang saya buat dulu tidak memberi apa-apa kesan cuma sekarang saya sudah rajin dan berhati-hati untuk membuat hantaran video mengenai komedi ‘stand up’.

“Ia tidak menjadi masalah untuk saya. Saya juga tidak menerima sebarang ancaman selepas kejadian lalu”, katanya kepada Gempak ketika ditemui di sidang media Phua Chu Kang: The Greatest Show Man pada Rabu.

Melanjutkan bicara, pelawak itu menyatakan apa yang berlaku kepadanya berhubung isu lawak berpunca daripada pengguna media sosial, dan turut berpendapat kes buli siber di Malaysia semakin memburuk.

“Apa yang terjadi ke saya itu semuanya berpunca dari ‘online’. Bagi saya, itu semua adalah ‘cybertrooper’. Di Malaysia, buli siber adalah masalah terbesar untuk masa sekarang. Sebenarnya, jenaka ini tidak ada masalah pun, bulis siber sahaja yang menjadi punca kepada semua perkara”, jelasnya.

Pada masa yang sama, Rizal turut mendedahkan jenakanya tidak mengandungi unsur fitnah dan beranggapan kejadian tersebut berlaku disebabkan oleh pilihan raya.
“Fasal lawak saya yang dituduh salah itu, sebenarnya tidak mempunyai sebarang fitnah. Lawak saya itu adalah mengenai keluarga saya yang berkahwin campur.

“Pada masa itu, terkena pula waktu pilihan raya. Jadi, semua pihak berkuasa yang datang process kes saya, semuanya baik hati dan mereka melihat saya sebagai seorang mangsa siber buli”, ulasnya.

Selepas melihat buli siber di Malaysia semakin berleluasa, Rizal meluahkan rasa sedih kerana tujuan asalnya sebagai pelawak disalahertikan oleh segelintir pihak.

BERITA TRENDING: “Buat Podcast Bagus, Asalkan Tidak Melanggar Hukum Agama..” - JoZan

BERITA TRENDING: “Jantung Saya Berhenti Berfungsi”- Phua Chu Kang Kongsi Detik Cemas Hampir Mati

Dia turut beranggapan bahawa apa yang berlaku selama ini mungkin telah dirancang oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.

“Untuk saya, saya hanya berasa sedih sedikit sebab ini adalah negara Malaysia yang sentiasa hidup dalam keharmonian dan juga menunjukkan budaya-budaya yang baik kepada orang luar.

“Sedih sebenarnya bila saya tengok orang yang sepatutnya saya perlu hiburkan tapi kesudahan jadi begini. Saya rasa benda yang berlaku ini sudah dirancang”, luahnya.
Bagaimanapun, dia juga berasakan beberapa pihak yang sering memberi kecaman kepadanya bukanlah orang yang pernah menyaksikan persembahan komedinya.
“Orang yang komen-komen ini bukanlah orang yang beli tiket untuk tengok persembahan saya pun. Bila saya ajak datang untuk tengok persembahan saya, mereka yang kecam saya tidak hadir pun.
“Dalam konteks persembahan komedi, kalau orang yang beli tiket itu tidak suka dengan persembahan saya, mereka boleh keluar dari tempat itu dan teruskan kehidupan seperti biasa”, kongsinya.
Terdahulu, polis menahan Rizal, pengasas bersama kelab komedi Crackhouse, berhubung penularan dua klip video di premis tersebut yang didakwa menyentuh sensitiviti dan berbaur perkauman pada 14 Julai 2022.

BERITA TRENDING: Pernah Kena Buli Siber, Meerqeen Ambil Inisiatif Tak Endah Komen Negatif - “Saya Rasa Lebih Baik Saya Diam”

BERITA TRENDING: Pernah Kena Siber Buli, Ara Johari Tak Kisah Komen Negatif Asalkan Tak Babitkan Keluarga - "Kalau Sentuh Keluarga Mungkin..."

Rizal kemudian menghadapi tiga pertuduhan kerana menghantar komunikasi jelik melalui laman Facebook, Instagram, dan TikTok, dua minggu sebelum itu.
Dalam perkembangan lain, Gurmit Singh bakal membuat persembahan komedinya, Phua Chu Kang: The Greatest Show Man di HGH Convention Centre Sentul, Kuala Lumpur pada 24 dan 25 Oktober ini. Turut digandingkan bersama, dua penghibur dari Malaysia, Russell Curtis dan Rizal Van Geyzel.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

“Abang, Selamat Pulang Ke Kampung Halaman” - Netizen Teruja Lihat Lee Minho Kembali Ke Malaysia

gempak
13/09/2024
15:55 MYT
Kehadiran pelakon Korea terkenal, Lee Minho yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Sepang pada jam 5 petang tadi ternyata disambut meriah oleh peminatnya.
Hiburan

Pementasan Phua Chu Kang: The Greatest Show Man Bakal Jadi Pentas Komedi Terbaik Tahun Ini, Jualan Tiket Bermula RM100

gempak
13/09/2024
14:25 MYT
Sitkom terbaik sepanjang masa, Phua Chu Kang, mula ditayangkan dari tahun 1997 hingga 2007 dan telah mencapai sebanyak 167 episod sepanjang tempoh siarannya.
Hiburan

Sandra Lim Mahu Harumkan Malaysia Di Pentas Miss Universe - "Perjalanan Ini Bukan Mudah"

gempak
12/09/2024
12:55 MYT
Selepas kemenangan yang diraih menerusi acara Miss Universe Malaysia baru-baru ini, pelakon dan model, Sandra Lim berhasrat mahu berusaha keras bagi mengharumkan nama negara ke persada dunia.
Viral

"Malaysia Ada Makanan Terbaik Di Dunia" - Uncle Roger

gempak
12/09/2024
09:25 MYT
Pelawak dan Youtuber asal Malaysia, Nigel Ng, telah melancarkan restoran sulungnya, ‘Fuiyoh! It’s Uncle Roger’ di Pavilion Kuala Lumpur baru-baru ini.
Berita

Rakyat Malaysia Lawat Atau Transit UK Perlu Mohon ETA Mulai 2025

gempak
11/09/2024
16:55 MYT
Mulai 8 Januari tahun depan, rakyat Malaysia yang melancong atau transit di United Kingdom perlu mendapatkan Kebenaran Perjalanan Elektronik (ETA), langkah yang ditetapkan untuk memudahkan kemasukan bagi pelawat jangka pendek.