,
Laman Utama

"Saya Hanya Mampu Selamatkan Kucing..."- Rumah Terjejas Banjir, Wani Syaz Reda Sambut Ramadan Dengan Serba Sederhana

Syafiqah Jalal
15/03/2023
09:44 MYT
Penyanyi Wani Syaz reda apabila terpaksa menyambut Ramadan dalam keadaan serba sederhana selepas kediamannya terjejas teruk akibat banjir terbesar di Batu Pahat, Johor baru-baru ini.
Kata Wani dia akui sangat terkejut ketika kejadian sehingga tidak dapat berfikir apa yang perlu dilakukan dan akhirnya memilih untuk selamatkan kucingnya dahulu.
“Sebenarnya sewaktu hujan lebat saya di kedai, kemudian terus balik ke rumah tengok keadaan emak dan nenek. Nenek saya uzur dia sudah berusia 80 tahun dan terlantar di katil sejak bertahun-tahun lalu.
“Ketika kejadian saya agak 'blurred' hingga tak tahu apa yang perlu saya lakukan. Tanpa dijangka tengah malam itu air naik mendadak hingga saya cuma fikir selamatkan nenek dan lima ekor kucing dulu selain mencapai beberapa helai baju.
“Saya tak mampu berbuat apa kerana perabot dan barang elektrik di rumah ditenggelami air. Manakala barangan kedai ada beberapa dapat kami alihkan ke atas meja sebelum pulang.
"Tak dapat saya katakan apa untuk Ramadan kali ini, kami hanya dapat sambut dengan apa yang ada sahaja," katanya.
Wani Syaz ditemui ketika mempromosikan single baharu berduet dengan Wany Hasrita berjudul Sakitnya Penantian ciptaan komposer, A Ramlee dan Ezra Kong di Kuala Lumpur minggu lalu.
Walau bagaimanapun, Wani atau nama sebenarnya, Nursyazwani Selamat, reda berdepan musibah yang berlaku, malah sempat membantu mangsa lain di Batu Pahat, Johor dengan mengagihkan barangan keperluan kepada keluarga yang memerlukan.
Wani bersama ahli keluarga dan pekerja, mereka mengambil inisiatif membuka tabung bantuan bagi membantu kejiranan di kawasannya yang terkesan akibat banjir.
"Terima kasih kepada penyumbang yang bermurah hati meringankan beban mangsa banjir untuk untuk membeli barangan seperti makanan dan produk penjagaan diri dan alatan perlu untuk kerja membersihkan lumpur.
“Alhamdulilah kami berjaya kumpula lebih RM5,000 dalam beberala hari sahaja. Sebagai antara mangsa banjir, saya memahami situasi dilalui insan senasib terutama di kawasan kami.
"Harap air di kawasan kami cepat surut supaya proses pembersihan rumah rumah dapat dilakikan sebelum menyambut Ramadan," ujarnya.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Terkini

Ibu Maid Hubungi Zaquan Adha, Merayu Bantu Anak Di KL - "Menangislah Air Mata Darah Sekali Pun, Saya Takkan..."

gempak
27/08/2024
08:25 MYT
Suami kepada pelakon Ayu Raudhah, bekas pemain bola sepak kebangsaan, Zaquan Adha mendedahkan ibu kepada salah seorang pembantu rumahnya yang melarikan diri minggu lalu ada menghubunginya baru-baru ini.
Hiburan

“Jangan Terlalu Seronok, Melihat Orang Bercerai-Berai, Kita Tak Tahu Hal Sebenar - Nora Ariffin

gempak
20/08/2024
03:25 MYT
Penyanyi Datuk Nora Ariffin menasihatkan pengikutnya agar tidak meraikan ujian rumah tangga yang menimpa orang lain.
Berita

Akibat Kahwin Lain, Wanita Nekad Robohkan Rumah Bekas Kekasih

gempak
19/08/2024
00:55 MYT
Seorang wanita di Pati, wilayah Jawa Tengah nekad merobohkan rumah yang dibina bersama bekas kekasihnya selepas lelaki tersebut membatalkan perkahwinan mereka.
Hiburan

Dr Say Maklum Anak Kedua Masih Trauma Selepas Insiden Maid Bawa Lelaki Warga Asing Masuk Rumah -  “Bila Sebut CCTV, Dia...”

gempak
15/08/2024
02:55 MYT
Personaliti media sosial dan doktor selebriti, Dr Say Shazril memaklumkan pembantu rumah warga Indonesia yang kantoi membawa lelaki asing ke dalam rumahnya tempoh hari telah diusir dan tidak lagi berkerja bersamanya.
Berita

COVID-19: Tiada Lagi Kuarantin Di Rumah Mulai 15 Julai

gempak
05/07/2024
18:40 MYT
Individu positif Covid-19 tidak lagi dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemerhatian (HSO) atau kuarantin di rumah dan tidak perlu melaporkan status positif ujian kendiri dalam aplikasi MySejahtera berkuat kuasa 15 Julai ini.