Pelakon Sharnaaz Ahmad sebentar tadi menaikkan sebuah IGTV di Instagram miliknya. IGTV tersebut membeikan komen tentang isu Ali Puteh dan Datuk Seri Aliff Syukri yang sedang hangat ketika ini.

"Ni nak cerita sikit isu pasal Ali dan jugak Aliff. Aku tengok ramai sangat orang dok main hentam, cakap suka hati tanpa dengar penjelasan.

Apa yang Ali buat bagi aku yang cakap pasal balu tu salah, siapa cakap tak salah. Benda tu salah. Tapi dia dalam keadaan marah,d ia terlepas cakap benda tu. Bagi aku diapun mesti menyesal dengan apa yang dia cakap (tulis). Ikut logik aku, dia mesti menyesal," ucap Sharnaaz dalam loghat utara.

Tambah Sharnaaz, apa yang berlaku mestilah bersebab tetapi kita yang tidak tahu apa-apa tidak sepatutnya membuat andaian sendiri tanpa sebarang bukti. Perkara tersebut seperti melempar fitnah.

"Cuba fikir, yang meninggal tu abang dia. Ya, kita faham itu suami dia jugak, ada anak kecil lagi. Tapi kalau nak bercerita pasal faraid tu kita serahkan pada yang sepatutnya, lebih arif. Kita jangan jadi mat google.

"Tapi apa yang si buat tu aku pun tak tau nak kata apa. Tiba-tiba hangpa pulak pi backup tanya sesuatu pasal ahli keluarga adalah salah satu yang sensitif. Baru sangat.

Cuba terjadi kat keluarga hangpa tiba-tiba datang orang luar tanya gedebak gedebuk mai tanya hangpa pecah belah habis keluarga," kata Sharnaaz lagi.

Tambah Sharnaaz lagi, itu bukan cara yang diajar oleh agama Islam.

"Itu cara islam ke. Nak tanya kat hangpa. Bukannya nak marah, bukannya tak suka, bukannya nak benci. Tak! Zaman benci, zaman marah, zaman tak puas hati, zaman nak baling meja semua tu dah lepas dah.

Ceq dah 35 dah. Ali pun ada otak, tapi dalam keadaan marah dengan syaitan apa semua, manusia senang buat kesilapan. Orang Malaysia ni senang minta maaf je settle. Tapi damaged has been done, betul, damaged has been done tapi sebelum kita jump to conclusion, dengar dulu apa yang orang nak cerita," kata Sharnaaz tenang.

Jangan menilai takut jatuh fitnah sahabat

A post shared by Sharnaaz Ahmad Basir Ahmad ™ (@sharnaazahmad) on


"Tak payah nak kata makan harta anak yatim. Hangpa fitnah orang tu. Betul ke dia makan? Hangpa duduk satu rumah dengan dia ke? Tak tau, jangan buat pandai. Serahkan benda tu biar depa selesai.

"Semua orang ada masalah depa masing-masing. Ali tu, Allah duga dia dengan macam-macam. Allah tak duga hangpa lagi. Mungkin satu hari Allah duga tu baru kita fikir, macam aku kena duga. Aku fikirlah apa salah yang aku buat. Oh adalah dulu aku buat benda-benda yang tak sepatutnya. Banyak ceq buat.

"Sebab cara hangpa tu kadang-kadang tu setajam pisau menghiris orang yang sedang luka. Ini baik kepada balu, baik kepada Ali. Mungkin ada yang sokong Ali, mungkin ada yang sokong balu, dan mungkin ada yang sokong Aliff.

"Cuba hangpa fikir. Tak perlu ini hal keluarga depa. Ini siapa dia ni yang nak masuk dalam hal keluarga mereka? Naik sibuk buat apa. Tak perlu," kata Sharnaaz panjang lebar.

Tambah Sharnaaz lagi, jika ada yang tidak kena, Jabatan Agama Islam boleh membantu menyelesaikan untuk keluarga mereka, tetapi buat kita semua sesama Islam, tidak perlu menokok tambah dan buat perangai.