Singapura bakal memberikan bonus kepada jururawat sehingga SGD100,000 (RM356,615) bagi mendorong mereka untuk tetap berada dalam sistem kesihatan awam susulan isu kekurangan tenaga kerja dalam bidang kejururawatan di republik itu.

Menteri Kesihatan Singapura, Ong Ye Kung berkata, kira-kira 29,000 jururawat layak menerima bayaran bonus tersebut, termasuk jururawat asing yang telah bekerja di negara berkenaan selama empat tahun.

BERITA TRENDING: Berada Di Belakang Singapura, Kuala Lumpur Di Tangga Ke-3 Lokasi Food Hunting Pilihan Pengguna Booking.com

"Kami mahu menyokong jururawat kami untuk melakukan kerja yang baik," kata Ong pada Selasa.

Ong berkata, COVID-19 menjadi penyebab utama kepada kekurangan jururawat, termasuk jururawat warga asing yang meninggalkan Singapura pada kadar yang tinggi ketika pandemik.

Kebanyakan jururawat asing di Singapura datang dari negara jiran termasuk Malaysia, Filipina dan Myanmar.

BERITA TRENDING: Pernah Terlibat Bina Stadium, Ini Kisah 3 Pekerja Asing Yang Berpeluang Menonton Coldplay Secara Percuma Di…

Di bawah skim insentif yang diumumkan oleh Ong, jururawat akan layak menerima sehingga SGD100,000 (kira-kira RM356,615) dalam tempoh 20 tahun, atau sehingga umur persaraan, yang mana terdahulu.

Tahun lalu, pihak berkuasa memperkenalkan bonus tandatangan SGD15,000 (RM53,492) untuk graduan kejururawatan baharu yang menyertai hospital atau klinik awam.

Ong berkata, bilangan pengambilan pelajar kejururawatan meningkat kira-kira 30 peratus dari 2013 hingga 2023.

"Perlu ditegaskan bahawa dengan kadar kelahiran yang menurun, bayi yang lebih sedikit, dan kohort pelajar yang mengecut, hanya memastikan pengambilan ini stabil adalah hasil yang sangat menggalakkan," kata Ong.

BERITA TRENDING: “Kami Belajar Di Singapura Sejak Kecil” - Wanita Ini Rasa 'Dihina' Kerana Diminta Cakap Melayu Ketika…

Singapura, seperti kebanyakan negara Asia, telah bergelut dengan populasi yang semakin tua.

Kementerian kesihatan menganggarkan bahawa satu daripada empat warga Singapura akan berumur 65 tahun atau lebih pada tahun 2030, manakala dianggarkan 83,000 warga emas akan tinggal bersendirian.

Foto: The Strait Times
Sumber: Berita MediaCorp, New Strait Times