Pasukan TODAK muncul juara dalam acara perlawanan Grand Final Liga Profesional Mobile Legends: Bang Bang Malaysia (MPL) musim ke-9 yang berlangsung semalam.

Sementara itu pasukan Orange Esports pula jatuh di tempat kedua dalam acara yang diadakan di Quill City Mall Convention Centre, Kuala Lumpur pada Ahad.

Justeru TODAK dan Orange Esports dapat melayakan pasukan mereka ke Piala Asia Tenggara mlbb (MSC) 2022 yang diadakan di Kuala Lumpur antara 11 - 19 Jun 2022.

Ini menandakan kali pertama negara menjadi tuan rumah kepada serantau kejohanan dan kali pertama Orange Esports menyertai MSC 20

Wakil pasukan TODAK, Muhammad Rizwan Abdullah berkata mereka teruja untuk beraksi di peringkat Asia Tenggara itu pada Jun nanti.

"Ia adalah satu perlawanan yang hebat dengan rakan-rakan ahli pasukan saya. Kami pasti teruja untuk mengambil bahagian di Mobile Legends akan datang: Piala Asia Tenggara Bang Bang (MSC 2022)

"Ini adalah peluang yang baik untuk bangkit dan mempamerkan kami kekuatan sebagai pasukan MLBB terbaik Asia Tenggara,” katanya kepada media.

Disampaikan oleh McDelivery, ditaja oleh NESCAFÉ dan Cadbury, MPL Malaysia adalah liga esports perdana, dengan kumpulan hadiah gabungan sebanyak USD 100,000 yang bertujuan untuk membantu golongan muda dan pemain berbakat mencapai matlamat mereka untuk menjadi profesional

MPL Malaysia juga telah bekerjasama dengan TikTok dalam lagu tema bermusim eksklusif - "Kita Rockstar" yang menyalurkan gaya tersendiri kejohanan esports premium. Dibintangi Yazmin Aziz dan KUNGFU HEIDI, lagu itu menggalakkan pemain dalam mengamalkan gaya permainan mereka sendiri.