Penyanyi dan pelakon, Dafi Ismail menafikan dakwaan dirinya dipilih sebagai salah seorang pelakon filem Malbatt: Misi Bakara adalah untuk memanfaatkan statusnya sebagai anak kepada Perdana Menteri Malaysia ke-9, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Menepis dakwaan tersebut, Dafi menjelaskan dia dan pengarah filem berkenaan, Adriah Teh sudahpun mempunyai hubungan baik seawal mereka bekerjasama menerusi filem Ada Hantu 1.

“Tiada apa yang saya boleh cakap andai netizen akan memperkatakan hal ini, yang penting saya tak minta tawaran ini.

“Sebelum ini Adrian pernah buat filem PASKAL jadi dia sudah ada hubungan baik dengan pihak tentera sejak itu lagi, sementara saya pula kenal Adrian selepas daripada waktu itu menerusi filem Ada Hantu 1.

“Hubungan kerjasama ini wujud sejak sebelum ayah saya jadi PM lagi. Malah tawaran ini saya dah terima terlebih dahulu barulah ayah saya tahu, jadi bukanlah disebabkan ayah saya dapat tawaran kerja ini,” katanya kepada Gempak.

Dafi ditemui ketika sesi sidang media dan pelancaran filem itu yang berlangsung di Hotel Berjaya Time Square, Kuala Lumpur, pada Sabtu.

Tambah pelantun lagu Bila Terasa Rindu itu lagi, dia tidak menolak sekiranya ada pihak yang memberikan layan istimewa buatnya. Malah dia akan berasa syukur dengan layanan tersebut.

“Saya harap orang tidak salah faham dengan apa yang saya cakap ini, saya tak rasa yang saya ada keistimewaan apabila orang bercakap tentang status anak Perdana Menteri itu.

“Tapi seandainya ada pihak yang melayan saya istimewa tanpa saya minta, saya terima sahaja la. Itu bukan sesuatu yang perlu saya tolak, sebaliknya saya bersyukur.

“Jadi terima kasih kepada ayah saya sebab bekerja keras, saya tumpang sikit je,” tambahnya lagi.

Selain Dafi, Malbatt: Misi Bakara turut membariskan pelakon tanah air lain seperti Adlin Aman Ramlie, FauziNawawi, Bront Palarae, Zahiril Adzim, Hairul Azreen, Iedil Dzuhrie, Syazwan Zulkifly, Shaheizy Sam, Nafiez Zaidi, Dafi Ismail Sabri, Taufiq Hanafi, Ikhram Juhari, Safwan Nazri, Gambit Saifullah dan Theebaan G.

Filem terbitan lima syarikat gergasi iaitu Berjaya Pictures, Act 2 Pictures, Fast Bikes, AuruInvestments Limited, Golden Screen Cinemas, Astro Shaw dan dipersembahkan oleh Tentera Darat Malaysia dijangka menemui penonton seluruh Malaysia pada Ogos tahun hadapan.

Terdahulu, produksi filem itu mengumumkan kos pembikinan Malbatt: Misi Kembara telah menelan belanja sebanyak RM20 juta sekaligus bakal menjadi produksi filem termahal dalam sejarah produksi filem tempatan.

BACA: Malbatt: Misi Bakara Telan Belanja RM20 Juta, Pengarah – “Kami Perlu Membina…”