Baru-baru ini, kita dikejutkan dengan berita sebuah pesawat Singapore Airlines yang terpaksa melakukan pendaratan cemas di lapangan terbang di Thailand selepas menempuh gelora yang buruk.

Situasi tersebut menyebabkan seorang penumpang maut dan puluhan yang lain mengalami kecederaan.

Bukan kejadian seumpamanya, pesawat Singapore Airlines (SIA) pernah mengalami situasi yang serupa sejak 20 tahun lalu. Ini merupakan kejadian gelora udara lain yang pernah dialami oleh Singapore Airlines sejak 2004 hingga 2019:

18 Januari 2019

Seorang penumpang wanita dalam penerbangan SIA dari Melbourne, Australia, ke Wellington, New Zealand, patah tulang paha kanannya selepas pesawat Boeing 777-200 itu kehilangan ketinggian semasa merempuh gelora udara.

Kira-kira sejam 15 minit selepas berlepas, pesawat itu mengalami gelora udara sederhana ketika sesi pemberian makanan, sebelum mengalami pergolakan yang lebih kuat 20 minit kemudian.

1 Ogos 2017

Kira-kira 10 minit selepas berlepas, penerbangan SIA ke Bangkok menempuh gelora udara sederhana hingga buruk selama tiga hingga lima saat. Kejadian tersebut berlaku ketika Boeing 777-200 terbang melalui tepi beberapa awan yang bertaburan.

Seorang penumpang patah kaki kanan ketika berjalan kembali ke tempat duduknya selepas menggunakan tandas. Dua kru kabin mengalami keretakan di tumit mereka manakala tiga kru lain mengalami kecederaan ringan.

18 Jun 2015

Semasa dalam proses mendarat ke Singapura, pesawat SIA Airbus A380 dua tingkat yang terbang dari Hong Kong menempuh gelora udara selama kira-kira dua saat ketika pesawat itu terbang melepasi awan yang dielakkan oleh juruterbang.

Radar cuaca tidak memberikan sebarang amaran penting di sekitar laluan pesawat, selain beberapa awan terpencil. Juruterbang tidak terlalu memikirkan kejadian itu.

Selepas itu barulah mereka menyedari tiga kru kabin di dek atas terjatuh akibat gelora. Salah seorang daripada mereka patah kaki kanannya.

18 Oktober 2014

Gelora udara buruk yang dialami SIA menerusi penerbangan dari Singapura ke Mumbai menyebabkan beberapa penumpang dan anak kapal tercampak ke arah siling kabin.

Ketika Airbus A380 itu menghampiri Lapangan Terbang Mumbai, juruterbang melihat awan kumulonimbus, yang dikaitkan dengan ribut petir dan cuaca buruk. Juruterbang melencongkan pesawat itu, dan menghidupkan tanda ‘pakai tali pinggang keledar’.

Sungguhpun proses mendarat pada mulanya lancar, pesawat itu tidak lama kemudian merempuh gelora udara ringan hingga sederhana. Seorang juruterbang membuat pengumuman supaya kru kabin duduk, tetapi hampir sejurus selepas itu, pesawat itu mengalami pergolakan teruk yang berlangsung kira-kira dua saat.

Penyiasat berkata, hal ini kemungkinan besar adalah kes pergolakan udara yang jelas, memandangkan tiada awan kelihatan dan tiada tanda cuaca buruk pada radar.

Seorang penumpang yang duduk tetapi tidak bertali pinggang cedera di bahagian rusuk. Seorang lagi penumpang yang keluar dari tandas terkehel pada bahu kanan dan luka di bahagian perut.

Seorang anak kapal kabin pula mengalami patah pergelangan tangan, manakala seorang lagi mengalami patah tulang rusuk. Sebilangan penumpang lain mengalami kecederaan ringan. Kebanyakannya berada di dalam tandas, beratur ke tandas, atau di sekitar tempat duduk mereka.

17 Oktober 2011

Tiga jam dalam penerbangan dari Shanghai ke Singapura, sebuah pesawat Boeing 777-300 SIA mengalami insiden gelora mengejut selama lapan saat semasa terbang pada ketinggian 35,000 kaki di atas negara Vietnam.

Pesawat itu ‘jatuh’ kira-kira 100 kaki, mencederakan 16 penumpang dan lima kru kabin. Kesemua kecederaan adalah ringan kecuali patah tulang rusuk yang dialami oleh seorang penumpang.

Menurut penyiasatan, juruterbang melihat awan di laluan penerbangan mereka dan melencong ke kiri untuk mengelak, tetapi pesawat itu masih mengalami pergolakan teruk. Penerbangan itu lancar dan cuaca di luar kelihatan cerah.

Penyiasat berkata dua pesawat SIA Boeing 777-300ER - varian ER mempunyai jarak lanjutan - di kawasan sekitar yang dipasang dengan sistem radar cuaca yang lebih maju dapat mengelakkan awan dengan margin yang lebih luas, kerana mereka dapat mengesan cuaca yang lebih teruk.

28 Jun 2004

Sebuah Boeing 777-200 SIA yang menuju ke Nagoya, Jepun, dari Singapura mengalami pergolakan sederhana hingga teruk di Laut China Selatan, menyebabkan seorang anak kapal kabin patah pergelangan tangan dan luka di atas mata kirinya.

Semasa penerbangan, terdapat gelora udara ringan yang berterusan, dan tanda ‘pasang tali pinggang keledar’ dibiarkan tidak terpasang selepas perkhidmatan makan kerana juruterbang tidak mahu mengganggu penumpang semasa penerbangan malam.

Kira-kira tiga jam dalam penerbangan, pergolakan yang lebih teruk berlaku. Ia berlaku ketika juruterbang sedang menavigasi melalui ruang yang jelas antara dua kawasan dengan awan dan lembapan.

Juruterbang yang menerbangkan pesawat itu berasa perlu untuk menempatkan anak kapal kembali ke tempat duduk, dan dia menghidupkan tanda ‘pasang tali pinggang keledar’ dan menghidupkan semula untuk mencipta ‘double chime’, iaitu isyarat kepada anak kapal. Dia tidak membuat pengumuman.

Didapati bahawa anggota kabin mendengar hanya satu bunyi loceng dan menganggap ia sebagai langkah berjaga-jaga, atau hanya ada pergolakan ringan di hadapan. Ini adalah kes bagi anak kapal kabin yang cedera, yang tercampak di udara.

SIA kemudiannya berkata akan mengkaji semula prosedurnya untuk gelora udara. Penyiasat juga mengesyorkan SIA melakukan arahan dengan lebih jelas tentang perkara yang perlu dilakukan semasa pergolakan secara tiba-tiba.

Sumber: The Straits Times menerusi The Business Times

ARTIKEL BERKAITAN: 12 Termasuk Enam Anak Kapal Qatar Airways Cedera Selepas Alami Gelora Udara

ARTIKEL BERKAITAN: Gelora Udara Terang; Ketahui Sebab & Langkah-Langkah Keselamatan